فواید دمنوش زعفران

زعفران ادویه‌ای است که به غذا رنگی ویژه و طعمی خاص می بخشد. وقتی به رستورانی می‌روید یا در خانه غذا می‌پزید اولین چیزی که جلب توجه می‌کند، رنگ غذاست. در این میان دمنوش زعفران که به نوعی یک دمنوش گیاهی است و مراحل آماده سازی آن مانند چای است از نوشیدنی های محبوب و ایرانی محسوب می شود که خواص بسیار زیادی دارد. دمنوش زعفران همراه با سایر گیاهان خواص، طعمی ویژه را ایجاد می کند. در این مقاله قصد داریم به بررسی خواص دمنوش سنتی زعفران و نحوه تهیه آن بپردازیم و در نهایت یکی از بهترین برندها برای خرید زعفران را معرفی نماییم.

دمنوش بی نظیر زعفران و خواص آن

فواید دمنوش زعفران - خواص زعفران - خرید زعفران

دمنوش زعفران مانند هر دمنوش گیاهی دیگری دارای خواص منحصر به فرد خود در بهبود سلامتی روحی و جسمی افراد است. ابتدا به چند مورد از مهم ترین فواید دمنوش زعفران اشاره می کنیم. خواص زعفران چیست؟

تقویت حافظه

یک از خواص دمنوش گیاهی زعفران تقویت حافظه و کاهش ریسک ابتلا به آلزایمر است که ناشی از اثر عملکردی است که بر هورمون‌ها دارد. افرادی که نگران افزایش سن و زوال قوه عقل هستند می توانند به طور متداول از این دمنوش مصرف کنند.

انرژی بخش

در طب سنتی، همواره زعفران را برای درمان برخی بیماری‌های روحی تجویز می کرده اند. خوردن چایی زعفران یا دمنوش گیاهی زعفران شور و نشاط افراد را بالا می برد و خستگی را از تن آنان بیرون می کند. این دمنوش گیاهی به دلیل وجود موادی مانند کروسین و سافرانال مانند یک آرامبخش طبیعی عمل می کند.

بهبود عملکرد قلب

فعال کردن هورمون های نشاط آور و شادی آور باعث کنترل استرس و اضطراب می شود. همچنین مصرف دمنوش مفید زعفران، خونرسانی را افزایش داده و عملکرد قلب را بهبود می بخشد. همین موارد مذکور باعث می شود که سلامتی قلب و عروق را یکی از فواید دمنوش زعفران بدانیم.

جلوگیری از  سرطان

آنتی اکسیدان های موجود در دمنوش سنتی زعفران موجب خنثی سازی رادیکال های مضر آزاد شده در بدن می شود. این آنتی اکسیدان ها مانع از رشد سلول های سرطان زا می شود و در برخی موارد به سلول های بدخیم سرطانی حمله می کند. نتایج تحقیقات انجام شده بر روی زعفران نشان داده است که زعفران به صورت هدفمند سلول های بدخیم را از بین می برد و سلول های میزبان را بدون آسیب برجای می گذارد.

کاهش وزن

نتیجه های تحقیقات چند پزشک تغذیه در سال 2010 بر روی زنانی که مبتلا به پرخوری عصبی بودند حاکی از آن است که زعفران و دمنوش بی نظیر زعفران به عنوان مکمل غذایی می توانند نقش موثری در کاهش وزن و کم اشتهایی ایفا کند.

بررسی نتایج این تحقیق نشان داد که افراد مورد بررسی پس از هشت هفته مصرف قرص مکمل زعفران، بطور محسوس وزن کم کرده اند و توده های چربی که بیشتر در دور کمر تجمع پیدا می کنند، حجم کم کرده اند. دانشمندان احتمال می دهند که دلیل این نتایج می تواند براثر آزادسازی هورمون های نشاط آور زعفران باشد که تنش عصبی را کاهش داده و افراد را به انجام فعالیت های خود سوق می دهد.

از دیگر خواص دمنوش بی نظیر زعفران می توان به تقویت حواس، هضم غذا، بر طرف نمودن مشکلات دیگر نیز اشاره کرد.

طرز تهیه دمنوش زعفران

فواید دمنوش زعفران - خواص زعفران - خرید زعفران - دمنوش زعفران

برای درست کردن دمنوش زعفران می بایست خرید زعفران را از برندهای معتبر تهیه نمود. کیفیت و مرغوب بودن زعفران باعث می شود دمنوش خوش طعم تری داشته باشید. زعفران را بسایید. داخل قوری بریزید. آب سرد به آن اضافه کنید. اگر باب میلتان هست مقداری نبات هم به آن اضافه کنید. بگذارید کتری به جوش آید. قوری را به همراه محتویاتش 20 تا 30 دقیقه بر روی بخار کتری بگذارید تا دم بکشد.

ترکیب دمنوش خانگی زعفران به همراه انواع دیگر دمنوش ها

دمنوش خانگی زعفران می تواند در ترکیب با سایر گیاهان تهیه شود تا ضمن عطر و طعم جدید، اثربخشی بیشتری برای سلامتی بدن از خود بروز دهد. برای مثال فواید دمنوش زعفران می تواند با افزودن دارچین، هل، گلاب، رازیانه و گل گاوزبان تقویت شود. در زیر به انواع دمنوش های زعفران در ترکیب با گیاهان دیگر می پردازیم.

دمنوش خانگی زعفران ترکیب با دارچین و هل

در طی آماده سازی دمنوش خانگی زعفران، چوب دارچین را به محتوات قوری اضافه کنید. همچنین هل را خرد کنید و برای عطر بهتر به آن اضافه کنید. پس از 20 الی 30 دقیقه، دمنوش شما آماده است.

دمنوش خانگی زعفران ترکیب با گلاب

برای تهیه ی دمنوش خانگی  و خوش عطر زعفران ترکیب با گلاب همان مراحل آماده سازی دمنوش  سنتی زعفران را دنبال کنید. پس از دم کشیدن دمنوش، یک تا دو قاشق گلاب بر حسب سلیقه تان به آن اضافه کنید. از طعم زعفران و ترکیب با گلاب لذت ببرید.

دمنوش خانگی زعفران ترکیب رازیانه

رازیانه نیز طعم و بوی دلپذیری دارد. همان ابتدا ی آماده سازی دمنوش خوش عطر زعفران پودر رازیانه را به محتویات قوری اضافه کنید. پس از 20 الی 30 دقیقه دم کرده آماده می شود. این دمنوش را می توانید با عسل نیز میل نمایید.

دمنوش خانگی زعفران ترکیب با گل گاو زبان

خواص دمنوش زعفران را می توان با اضافه نمودن گیاهان دارویی دیگر تقویت کرد. برای مثال با اضافه نمودن گل گاو زبان به این دمنوش می توانید خواب راحتی را تجربه کنید. توصیه می شود دمنوش بی نظیر زعفران ترکیب با گل گاو زبان را بعد از شام میل نمایید.

دمنوش خانگی زعفران ترکیب با زنجبیل

زنجبیل نیز خواص منحصر به فردی در درمان درد های مفاصلی و تقویت استخوان ها دارد. زنجبیل تازه را رنده کنید و به محتویات قوری اضافه نمایید. پس از 20 الی 30 دقیقه دمنوش خانگی زعفران ترکیب با زنجبیل آماده است. زنجبیل طعم نسبتا تندی دارید. می توانید این دمنوش را همراه با عسل و نبات میل نمایید و از خواص آن بهره مند شوید.

خرید زعفران

نکته ی مهم برای داشتن دمنوشی خوش رنگ و خوش عطر، داشتن زعفران مرغوب و با کیفیت است. متاسفانه امکان تقلب در خرید زعفران همواره وجود داشته است. برای اطمینان از خریدی مطمئن پیشنهاد می کنیم خرید زعفران را از برندهای معتبر مانند گلیران تهیه فرمایید.