طرز تهیه دسر زعفرانی

همانطور که می دانید زعفران چاشنی و رنگ دهنده ای است که به دلیل بو و عطر بی نظیر و همچنین خواص دارویی موثری که بر سلامتی بدن دارد، ادویه ای با ارزش محسوب می شود. زعفران در انواع غذاها، دمنوش ها و دسر ها بکار می رود. در این مقاله قصد داریم به بررسی طرز تهیه ی دسر زعفرانی با زعفران مشهد بپردازیم. و در نهایت یکی از بهترین برندهای پودینگ زعفران را برای خرید پودینگ معرفی کنیم.

پودینگ چیست؟

قبل از پرداختن به دسر خوشمزه زعفرانی می خواهیم این سوال را پاسخ دهیم که پودینگ چیست و چه تفاوتی با دسر دارد. پودینگ در واقع غذا یا میان وعده ای است که با توجه به مواد استفاده شده درآن می تواند طعم های متنوعی از جمله تند، شیرین و شور داشته باشد. جالب است بدانید که امریکایی های زمان قدیم، به غذا یا دسر خوشمزه، پودینگ می گفتند. به همین علت پودینگ و دسر را تا مدت های زیادی به جای یکدیگر استفاده می کردند. امروزه نیز این دو واژه گاهی به جای یکدیگر استفاده می شوند. در این مقاله نیز منظور از دسر، همان پودینگ است.

بخش اصلی و مهم دسر ها را پودینگ ها تشکیل می دهند. پودینگ ها دارای انواع مختلفی و متنوعی هستند از جمله میوه ای، قهوه، شکلاتی، وانیلی و غیره. نکته ی قابل تمایز پودینگ ها از بقیه ی خوراکی ها و دسر ها، بافت نرم و لطیف آن است. اکنون که  با واژه ی پودینگ آشنایی پیدا کردید، می خواهیم منحصرا به توضیح پودینگی بپردازیم که ماده ی و عصاره ی اصلی آن زعفران این چاشنی ایرانی معطر و خوش رنگ است.

پودینگ یا دسر زعفران

پودینگ زعفران، طعمی شیرین دارد. رنگ آن زرد خوش رنگ است. بافت آن نرم و اسفنجی است. شکل ظاهری پودینگ با طعم زعفرانی مانند شکل کاسترد است. ماده ی اصلی این پودینگ، همانطور که از اسمش پیداست زعفران مشهد است و همانطور که در مقالات قبلی در مورد خواص درمانی زعفران به تفصیل توضیح داده شد، این دسر می تواند باعث شادابی، نشاط و تقویت قلب و عروق شما شود. برای اطلاعات بیشتر از خواص زعفران، می توانید به مقاله خواص زعفران مراجعه کنید.

طرز تهیه ی دسر زعفرانی

طرز تهیه ی دسر زعفرانی - ظرف پودینگ با توت فرنگی

طرز تهیه ی این دسر بسیار ساده است و می توانید به راحتی در منزل آن را تهیه کنید. البته پودینگ آماده نیز در بازار موجود است که سریع تر آماده می شود. در ادامه دو نوع روش تهیه ی این دسر لذیذ را شرح می دهیم.

مواد لازم

برای تهیه ی دسر زعفرانی به نشاسته، پودر قند یا شکر و شیر هر کدام به اندازه ی یک لیوان، سه عدد تخم مرغ، صدگرم کره در صورت تمایل، یک قاشق غذاخوری دم کرده ی زعفران مشهد بصورت غلیظ و مقدار کمی نمک نیاز دارید. اضافه کردن وانیل نیز به صورت دلخواه است.

مراحل تهیه: روش اول

ظرفی متوسط بردارید. نشاسته، شکر، وانیل، نمک و زرده ی تخم مرغ را در آن بریزید و به هم بزنین تا ترکیب شوند. کم کم شیر سرد را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا یکدست شود. این محتویات را روی حرارت ملایم قرار دهید . هم زدن را ادامه دهید تا حرارت پودینگ زعفرانی به نقطه ی جوش برسد. به نقطه ی جوش رسیدن حدودا 20 تا 30 دقیقه به طول می انجامد. دلیل صرف این زمان با حرارت ملایم آن است که زرده تخم مرغ و نشاسته پخته شود وگرنه پودینگ شما، ممکن است بوی خامی و ناخوشایندی بگیرد. زمانی که محتویات شروع به جوشیدن کردن، شعله را خاموش کنید. زعفران غلیظ دم کرده را به آن اضافه کنید. در صورتی که طعم کره را دوست دارید می توانید مقداری کره  در این مرحله به آن اضافه کنید. پودینگ شما آماده است. ولی می بایست کاملا سرد شود. بنابراین چند ساعتی آن را در یخچال بگذارید.

مراحل تهیه: روش دوم

دستورالعمل های مختلفی برای تهیه ی پودینگ زعفرانی وجود دارد. در روش دوم، شما می توانید زعفران را به جای آب با شیر دم کنید. پس از تهیه ی شیر و زعفران، شکر و نشاسته را به آن اضافه کنید. مرحله ی آخر، زرده ی تخم را به آن بیفزایید. ظرف نشکن و ضد حرارت خود را برای 10 دقیقه درون فر با دمای 180 درجه بگذارید. دسر زعفرانی شما آماده است. یادتان باشد ،پودینگ شکل ظرف را به خود می گیرد. بنابراین از ظرف هایی با شکل های زیبا و جذاب استفاده کنید تا ظاهر خوبی به آن ببخشید. همچنین از پودر نشاسته ی تمیز و سفید یکدست استفاده کنید.

تزیین دسر

موز و توت فرنگی بهترین میوه هایی هستند که می توانید برای تزیین دسرتان پس از سرد شدن، از آن استفاده کنید. افرادی که طعم های شکلاتی را دوست دارند، می توانند پودر شکلات را پس از سرد شدن دسر، روی آن بپاشند یا اینکه سس شکلاتی را در ته ظرف بریزند و دسر داغ را روی آن بریزند و سپس به یخچال منتقل کنید. پودر پسته یا خلال پسته، پودر نارگیل نیز همواره برای تزیین انواع دسرها از جمله پودینگ زعفران نیز استفاده می شود.

پودینگ آماده

طرز تهیه ی دسر زعفرانی - پودینگ زعفرانی - پودینگ گپ

آماده سازی پودینگ خانگی زعفران تقریبا یک ساعت یا شاید بیشتر، از شما وقت می گیرد. اگر طعم زعفران مشهد در این دسر لذیذ زعفرانی را دوست دارید ولی وقت کافی برای خرید مواد اولیه ی و تهیه ی آن را ندارید؛ می توانید از پودینگ های آماده استفاده کنید. خرید پودینگ را از برندهای معتبر و شناخته شده پیگیری کنید. یکی از معتبرترین برندها برای تهیه ی محصولات زعفرانی، گلیران است. خوشبختانه شرکت گلیران خرید پودینگ را برای شما هموار کرده چرا که امکان خرید اینترنتی کلیه محصولات از وبسایت گلیران امکان پذیر است.

نحوه ی استفاده از پودینگ آماده

پودینگ آماده را در ظرفی بریزید. 2 لیوان شیر سرد به آن اضافه کنید. مواد را به هم بزنید و روی حرارت ملایم قرار دهید. هم زدن را ادامه دهید تا افزایش غلظت محتویات را حس کنید. وقتی غلظت مواد مانند فرنی شد، شعله را خاموش کنید و محتویات را در ظرف مورد نظرتان بریزید. ظرف دسر را به یخچال منتقل کنید. چند ساعت بعد دسر کاملا سرد شده و می توانید میل نمایید.