مقایسه زعفران با زردچوبه

زعفران مشهد ادویه ای گران قیمت با قدرت عطر دهی و رنگ دهی فوق العاده است که در سراسر جهان شناخته شده و محبوب همگان است. زعفران علاوه بر استفاده در آشپزی به دلیل داشتن خواص دارویی مفید، به عنوان یک ماده ارزشمند معروف است. زردچوبه نیز به عنوان یک ادویه رنگ دهنده در غذا و صنعت خوراکی به وفور استفاده می شود. اما این دو ماده ضمن داشتن کاربرد فراوان در آشپزی، دارای خواص دارویی و ویژگی های متفاوتی هستند که در این مقاله قصد داریم به مقایسه این دو ادویه و همچنین معرفی یکی از بهترین برند ها برای خرید زعفران و خرید آنلاین زعفران بپردازیم.

ترکیبات و خواص زعفران

مقایسه زعفران با زردچوبه - خرید زعفران - گلیران رعفران مشهد - زعفران آنلاین

ترکیبات منحصر به فرد زعفران مشهد ، این گیاه را متمایز کرده است. قسمت اصلی زعفران همان کلاله زعفران است که قدرت رنگ دهی، طمع و عطر دهی را به انواع خوراکی ها می بخشد. نتایج تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده است که ترکیبات شیمیایی متنوع کلاله گل زعفران شامل کربوهیدرات ، موسیلاژ، مواد معدنی، ویتامین ها علی الصوص ریبوفلاوین و تیامین است. عامل رنگ دهنده کروسین، کاروتن، لیکوپن، زیگزانتین و آنتوسیانین و عامل عطر دهنده سافرانال و پیکروسین است. این ماده دارای ارومای برخی روغن های فرار و اسانسهای مخصوص است که به زعفران عطر و بو می بخشد. و بطور کلی می توان گفت زعفران شامل ترکیبات اصلی زیر است:

کروسین – دارای عامل رنگ دهندگی

پیکروسین – دارای قدرت طعم دهندگی

سافرانال – دارای قدرت عطر دهندگی

علاوه بر مصارف خوراکی، خواص دارویی زعفران نیز همیشه مد نظر بوده است. از مهمترین خواص زعفران می توان به بهبود روحیه و علمکرد سالم اعصاب اشاره کرد. ویتامین های موجود در زعفران به سیستم عصبی کمک کرده و از بروز بیماری های ناشی از عملکرد ضعیف سیستم عصبی می کاهد. همچنین برای بهبود گردش خون و خون سازی در بدن، مصرف زعفران بتهرین توصیه است. مصرف متداول زعفران برای برطرف کردن مشکلات جنسی و کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی و اسپاسم قاعدگی بسیار مناسب است. برای مطالعه بیشتر از خواص زعفران به مقاله خواص زعفران مراجعه کنید.

آیا می توان زردچوبه را جایگزین زعفران کرد؟

مقایسه زعفران با زردچوبه - خرید زعفران - گلیران رعفران مشهد - زعفران آنلاین - خرید زردچوبه - زردچوبه گلیران

زعفران مشهد به علت شرایط خاص و محدود منطقه ی کشت و دشواری مراحل برداشت، به ادویه ای گران قیمت تبدیل شده است. البته با خرید آنلاین زعفران از برندهای معتبر می توانید زعفران را به بهای مناسب تهیه کنید. گاهی به دلیل بهای زیاد زعفران، ادویه ی زردچوبه را برای رنگ دهی به غذا جایگزین می کنند. به زرد چوبه، اصطلاحا زعفران هندی هم گفته می شود. هرچند رنگ زردچوبه با رنگی که زعفران به خوراکی ها می دهد متفاوت و زرد کدر رنگ است و قدرت طعم دهی و عطر دهی زعفران را ندارد اما زردچوبه نیز دارای خواص دارویی قابل توجهی است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد.

ترکیبات و خواص زردچوبه

زردچوبه دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است که به عنوان دارو برای درمانی بسیاری از بیماری‌ها بکار برده می‌شود و به وفور و به آسانی در بازار یافت می شود. بر اساس آنالیز های آزمایشگاهی یک قاشق غذاخوری پودر زردچوبه شامل: 29 کالری، 0.91 گرم پروتئین، 0.31 گرم چربی،6.31 گرم فیبرو 0.3 گرم قند مواد مغذی است. زرد چوبه می تواند نیاز روزانه به منگز، آهن، پتاسیم و ویتامین C را تامین کند.

مهمترین ترکیب موجود در زردچوبه کورکومین نام دارد که خواص دارویی به آن بخشیده است. این ماده خواص ضد التهابی فوق العاده ای به زردچوبه داده و آن را به آن عنوان یک آنتی اکسیدان شناخته شده معرفی کرده است. با این حال مقدار کورکومین از نظر وزنی تنها 3 درصد زردچوبه را تشکیل می دهد. افراد برای بهره مندی از خواص ضد التهابی زردچوبه می بایست بیش از یک گرم از آن را روزانه مصرف کنند. و متسفانه استفاده از این حجم از زردچوبه در تهیه غذا بسیار دشوار است. بنابراین برای تجربه کردن آثار مفید این ماده، استفاده از یک مکمل شامل درصد مناسبی از کورکومین پیشنهاد می شود.

مشکل دیگری که کورکومین دارد این است که به خوبی در جریان خون جذب نمی شود و نیاز به ماده ی کمکی مانند فلفل سیاه دارند تا جذب آن را تسهیل کند. مکمل هایی شامل پیپرین -همان ماده ای که در فلفل سیاه است- کارایی و اثر گذارایی کورکومین را به میزان قابل توجهی بالا می برد. گفته می شود کورکومین محلول در چربی است به همین علت همراهی آن با یک غذای چرب می تواند ایده ی خوبی برای جذب بهتر آن باشد. برای اطلاع از خواص بیشتر زردچوبه به مقاله خواص زردچوبه مراجعه کنید.

نتیجه تحقیقات اخیر در مورد خواص دارویی موثر زردچوبه

محققان ایرانی در مطالعه ای اخیر اثرات آنتی‌اکسیدانی بعضی از چاشنی‌های معروف از جمله زردچوبه و زعفران بر اختلالات ناشی از رادیکال های آزاد را بررسی کرده اند. رادیکال‌های‌آزاد خصوصا گونه‌های اکسیژن فعال با ایجاد آسیب به بیومولکول‌هایی مثل DNA، پروتئین‌ها، آنزیم‌ها و یا لیپیدهای غشایی قادرند اختلالاتی را ایجاد کنند. پراکسیداسیون لیپیدها در ذره LDL و دیواره سلول‌های کبدی نقش بسزایی در تشکیل آترواسکلروز و بیماری کبدی و همچنین قندی شدن غیر آنزیمی پروتئین‌ها در کمپلکس شدن دیابت دارند.

عدم تعادل سیستم آنتی‌اکسیدانی و اکسیدانی می‌تواند باعث بروز اثرات مخرب و آسیب زننده رادیکال‌های آزاد در طولانی‌مدت شود. مطالعه ی این محققان حاکی از آن است که زردچوبه در غلظت‌های به کار برده شده در هر سه سیستم اکسیداتیو، اثرات مهاری واضحی دارد و در مقایسه با زعفران، آثار ضداکسیداسیون LDL و ضدگلیکوزیلاسیون هموگلوبین را دارد و محافظ سلول‌های کبدی است و می‌توان به عنوان آنتی‌اکسیدان و مکمل غذایی برای بیماران دچار دیابت یا دیابتیک، دارای مشکلات کبدی و افراد مستعد به آترواسکلروز تجویز و مورد استفاده قرار گیرد.

چگونه زعفران مرغوب تهیه کنیم؟

نکته ی مهم برای بهره مندی از رایحه ی مطبوع و لذت از رنگ دهی زعفران در انواع خوراکی ها و غذاها، خرید زعفران از برندهای شناخته شده است چرا که امکان تقلب در هنگام خرید زعفران وجود دارد. یکی از بهترین برندهای موجود در بازار محصولات گلیران است. با مراجعه به وبسایت گلیران می توانید محصول مورد نظر خود از جمله زردچوبه و زعفران را انتخاب کنید و از امکانات خرید آنلاین زعفران برای راحتی بیشتر و صرفه جویی در زمان، استفاده کنید. با خرید از محصولات گلیران، خریدی مطمئن و رضایت مند را می توانید تجربه کنید.