مراحل پخت کیک زعفرانی

از زمان‌های بسیار قدیم زعفران را با هدف درمان دارویی و کاربرد های آشپزی به کار می برند. در طب سنتی برای بیماری های مختلف آن را تجویز می کردند و امروزه نیز با تحقیقات و بررسی های علمی مزایای فوق العاده زعفران نیز به اثبات رسیده است. خواص این ادویه ی معطر و خوشبو ایران زمین برای درمان و زیبایی به اندازه ای است که لقب طلای سرخ را به آن داده اند که برازنده‌ی آن است. زعفران به دلیل همین خواص و ویژگی های منحصر به فرد در انواع و اقسام غذا ها و خوراکی های ایرانی بکار می رود؛ از جمله در تهیه ی کیک زعفرانی. در این مقاله قصد داریم مراحل پخت کیک زعفرانی را شرح دهیم و در نهایت یکی از بهترین برندها برای خرید کیک زعفرانی را معرفی نماییم.

مشخصه ی کیک بی نظیر زعفرانی چیست؟

پودر کیک زعفران - خرید پودر کیک

کیک زعفرانی به علت دارا بودن زعفران به عنوان چاشنی اصلی این کیک، دسری بسیار خوش طعم و نشاط آور است. مراحل  و دستورالعمل پخت کیک معطر زعفرانی همانند دستور پخت سایر کیک ها می باشد اما تفاوت عمده ی آن وجود زعفران یا همان طلای سرخ می باشد. کیک زعفرانی یک کیک پرطرفدار مانند کیک های شکلاتی و اسفنجی است. ظاهری بسیار زیبا دارد، زرد رنگ و طعمی فوق العاده ای دارد. کیک زعفرانی با خواص مفیدی که برای سلامتی دارد برای افراد بسیار مناسب بوده و به عنوان یک عصرانه عالی برای دوری از خستگی و ضعف می تواند تهیه شود. در ادامه با مراحل پخت کیک زعفرانی آشنا می شویم. این کیک را می توانید به راحتی در خانه تهیه و آماده کنید.

دستورالعمل پخت کیک خانگی زعفرانی

در زیر مراحل پخت کیک برای هشت نفر آمده است. با توجه به نفرات، می توانید با همین نسبت مواد کیک بیشتر یا کمتری درست کنید.

گام اول

دو پیمانه آرد و یک قاشق غذاخوری بکینگ پودر را با یکدیگر مخلوط می کنیم. یکبار دیگر این ترکیبات را الک می کنیم تا دانه های آرد از هم جدا شوند. این کار کمک می کند تا کیک شما بیشتر پف کند. سه عدد تخم مرغ را بر می داریم. زرده و سفیده ی تخم مرغ را با هر روشی که می دانید از هم جدا می کنیم. سفید ها را در ظرف مناسب دیگری بگذارید.

گام دوم

سفیده تخم مرغ ها را با همزن و دور تند بهم می زنیم تا آنجایی که کف کند و حالت مایع نداشته باشد. یک پیمانه شکر به سفیده تخم مرغ اضافه می کنیم و دوباره با همزن مواد را هم می زنیم. این کار را تا جایی انجام می دهیم که با وارونه کردن ظرف، مواد به پایین سرازیر نشود و کاملا فرم بگیرد.

گام سوم

دستورالعمل پخت کیک خانگی زعفرانی - کیک زعفرانی

به این مواد تهیه شده و فرم گرفته را کنار می گذاریم. زرده های تخم مرغ و وانیل را در ظرف دیگری اضافه می کنیم. چند دقیقه ای همه ی مواد را با هم مخلوط میکنیم و هم میزنیم تا رنگ کرمی به خود بگیرد و حالت کشدار پیدا کند. در این مرحله شیر را اضافه می کنیم و هم می زنیم مجددا تا مواد حالت یکنواخت پیدا کند.

گام چهارم

چند رشته زعفران را بر دارید. در قوری کوچکی بریزید. مقدار کمی آب جوش به آن اضافه کنید و بگذارید تا با بخار آب جوش دم بکشد. دقت کنید که از زعفران مرغوب استفاده کنید تا رنگ دهی بهتری به کیک خود دهید. زعفران دم کشیده را به محتویات کاسه اضافه کنید. باز هم هم بزنید تا رنگ زعفران همه ی محتویات را پوشش دهد. کمی روغن مایع اضافه کنید. آرد و پگینگ پودر را که در ابتدای کار الک کرده بودین در دو مرحله به مواد کیک که آغشته به زعفران است اضافه کنید.

گام پنجم

دقت کنید اگر قصد هم زدن با همزن را دارید، آرد را پخش نکنید. این کار را با احتیاط بیشتری انجام دهید. به صورت دورانی و دایره وار آرد را با مواد ترکیب کنید. وقتی کار کاملا همه ی مواد اصطلاحا دست به دست هم دادند و یکدست شدند. در سه مرحله سفید های تخم مرغ را که کنار گذاشته بودیم به مواد اضافه می کنیم و با سرعت ملایمی مواد را هم میزنیم بگونه ای که پف سفیده های تخم مرغ نخوابد.

گام ششم

در این مرحله، کف قالب یا ظرف مورد نظرمان را با کاغذ روغنی می پوشانیم . سس مایه کیک را درون قالب می ریزیم و پهن می کنیم و دو سه مرتبه محکم ظرف را تکان می دهیم تا هوای مازاد موجود در مایه کیک خارج شود.

گام آخر

قالب رو در فر از قبل گرم شده با درجه 180 به مدت 45 دقیقه می گذاریم . این دما و زمان پیشنهادی بستگی به فر شما دارد. پس از این زمان ظرف را درون یخچال بگذارید تا سرد شود. و سپس آماده ی میل کردن می شود.

بدون شک چای یکی از مفیدترین و پرطرفدارترین نوشیدنی های اصیل ایرانی به حساب می آید که در اکثر خانه های ایرانی موجود است و نوشیدن آن را می توان به هر کسی پیشنهاد داد . می توانید کیک خود را بصورت اسلایس درآورید و با چای میل کنید. ترکیب کیک زعفران با چای می تواند خستگی را تن شما بیرون کند و انرژی و نشاط به شما ببخشد.

خرید کیک زعفرانی

گاهی پیش می آید که فرصت کافی برای تهیه ی مواد اولیه ی کیک زعفران را نداشته باشید یا در ترکیب نسبت ها اشتباهاتی سهوا انجام دهید. در چنین مواقعی که هوس یک کیک فوری و خوشمزه خانگی کرده اید می توانید از پودر کیک آماده استفاده کنید که ریسک خراب شدن کیک را به حداقل می رساند و تنها کافی است تخم مرغ و شیر را به به پودر اضافه کنید. برای خرید کیک زعفرانی بهتر است از برندهای معتبر و شناخته شده محصول خود را خریداری کنید. یکی از این برندها، محصولات گلیران است که خوشبختانه امکان خرید کیک زعفرانی به صورت اینترنتی نیز برای رفاه مشتریان در وبسایت گلیران امکان پذیر است. استفاده از پودرهای آماده تنوع زیادی را در اختیار شما قرار می دهید. می توانید بقیه پودر کیک های آماده گلیران را ازقسمت محصولات ملاحظه کنید.