خواص دمنوش چای ترش

انسان همواره بخشی از‌‌‌ طبیعت است و این پهنه سبز همیشه سخاوتمندانه در برابر این موجود نو‌پا رفتار نموده است. در‌گذشته درمانگران بر این باور بودند که مادر طبیعت داروی تمام دردهای بشری را‌ در دل خود جای داده است و استفاده از گیاهان‌ در‌ درمان بیماری‌های مختلف دربین درمانگران مرسوم بوده و این رسم سینه به سینه گشته تا به بشر دنیای امروز رسیده است و طب ابوعلی سینا و بسیاری از دانشمندان و پزشکان بزرگ سرتاسر دنیا، وام گرفته از سخاوت مادر زمین و گیاهان این پهنه سبز است.

یکی از گیاهانی که با بخشندگی مادر زمین درمان برخی از بیماری‌ها را در خود جای داده، گیاهی است با نام علمی Hibiscus sabdariffa L. که ما آنرا با نام عامیانه چای ترش میشناسیم. گرچه نامهای چای مکی یا مکه و حتی روزل، نام انگلیسی این گیاه، نیز متداول است اما با هر نامی که خوانده شود ارزش بالای آن همواره محفوظ است. جالب است بدانید این گیاه، بومی ایران نبوده و به صورت مهاجر به ایران ورود کرده است. نخستین بار در سیستان و بلوچستان کشت شده و اکنون اهواز یکی از مراکز مهم پرورش این گیاه میباشد.

خواص دمنوش چای ترش

دمنوش چای ترش

خواص چای ترش ما را بر آن داشته تا عنوان مقاله‌ای را به آن اختصاص داده و با گیاه و دمنوش چای ترش بیشتر آشنا شویم. شاید اگر علت ترشی این چای را بدانید، بهتر متوجه این نکته شوید که چرا دمنوش چای ترش گزینه مناسبی برای سرما خوردگی است. اسید سیتریک و ویتامین ث سرشار‌ موجود در این چای سبب مقاومت بدن در برابر ویروس سرماخوردگی می‌شود. با کمی آگاهی در میابید اسید سیتریک دارای طعمی ترش و خاصیت ضد ویروس و باکتری دارد که در دمنوش چای ترش به میزان بالا وجود دارد و کلید تقویت سیستم ایمنی که همان ویتامین ث است در این دمنوش پرخاصیت به وفور یافت می‌شود. جالب است بدانید دمنوش چای ترش به صورت گرم و سرد نوشیده می‌شود. در ادامه میخواهیم شما را بیشتر با‌ خواص چای ترش آشنا کنیم:

دمنوش چهار فصل

با توجه به خواص ذکر شده در بالا، این دمنوش بالاخص در فصول سرد باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. این دمنوش حتی در پیشگیری از سرماخوردگی نیز مفید است و در طول دوران ابتلا به ویروس سرماخوردگی با توجه به میزان بالای ویتامین ث می‌تواند شمارا در تسریع روند بهبود این بیماری یاری کند. اما نکته‌ای که ما را برآن داشت تا لقب دمنوش چهار فصل را به این گیاه اختصاص دهیم، خاصیت خنک‌کنندگی آن می‌باشد که آن را به نوشیدنی خنک و محبوب در فصول گرم سال تبدیل کرده است. پیشنهاد ما را به عنوان نوشیدنی خنک تابستانی همراه با کمی یخ پذیرا باشید و از نوشیدن آن در روزهای داغ تابستان لذت ببرید.

کاهنده فشار خون

در گذشته از این گیاه اعجاب انگیز به عنوان داروی طبیعی جهت کاهش فشار خون استفاده میکردند و امروزه نیز میتوانید از خواص چای ترش در این زمینه نیز بهره‌مند شوید.

کنترل قند خون

اگرچه بیمارانی که مبتلا به دیابت هستند باید از خوردن این چای ارزشمند اجتناب کنند، اما نمیتوان خواص دمنوش چای ترش‌ را در افرادی که مبتلا به دیابت نوع دوم هستند، نادیده گرفت. این دمنوش با پایین آوردن سطح کلسترول و تری‌گلیسیرید در این افراد سبب کنترل این بیماری میشود.

کاهش کلسترول

در دنیای تجاری امروز مخصوصا در حوزه داروهای مختلف در درمان و کنترل بیماری‌ها، ما برای کنترل کلسترول خود استفاده از دمنوش چای ترش را پیشنهاد می‌کنیم، تا بتوانید با این گیاه اعجاب انگیز و خواص آن نیاز خود را به داروهای تجاری به حداقل برسانید.

جوانسازی و کاهش چین و چروک های پوست

چای ترش به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان بالا و ویتامین ث فراوان به کاهش و از بین رفتن چین و چروک های صورت کمک بسزایی میکند. شاید راز پوست صاف و شفاف برخی افراد مشهور مخصوصا چینی‌ها استفاده از این دمنوش اعجاب انگیز باشد. دمنوش چای ترش بدلیل دارا بودن سورفکتانت های طبیعی میتواند بعنوان پاک کننده عمل کرده و سبب از بین رفتن سلولهای مرده سطح پوست شود، شاید شما هم بتوانید با مصرف صحیح این دمنوش خود را از داروهای تجاری بی نیاز و طروات و جوانی را به پوست خود هدیه کنید.

کنترل دردهای قاعدگی

طبق تحقیقات انجام شده دمنوش چای ترش با متعادل کردن هورمون های زنانه به کاهش دردهای قاعدگی کمک شایانی میکند. هنگام مصرف این دمنوش باید این نکته را نیز مد نظر داشته باشید، همانطور که این چای فواید بسیاری دارد اما به دلیل بالا بردن سطح هورمون استروژن در بدن، بانوانی که قصد بارداری دارند، بانوان باردار و همچنین گروه بانوان شیرده باید از مصرف این چای اجتناب کنند.

کمک به تناسب اندام

چرا چای ترش مناسب برای لاغری است؟ خاصیت این گیاه در بالابردن متابولیسم و سوخت و ساز بدن امروزه این دمنوش را به نوشیدنی مورد علاقه ورزشکاران تبدیل کرده است. همچنین این چای با جلوگیری و کنترل ترشح آنزیم آمیلاز میتواند جذب قند و نشاسته در بدن را به حداقل برساند و از این رو میتوان گفت چای ترش برای لاغری و کاهش وزن مفید است.

خرید دمنوش چای ترش

گرچه در بالا به برخی از هزاران خواص دمنوش چای ترش یا قرمز پی بردیم اما این گیاه نیز مانند هر ماده طبیعی دیگری دارای مضراتی است و موارد منع مصرفی هم دارد. گرچه دمنوش چای ترش برای لاغری و تناسب اندام مفید است اما میتواند در افرادی که به آن حساسیت دارند میتواند موجب قرمزی در چشم‌ها شده و یا حتی به صورت تب بروز کند. جالب است بدانید ممکن است در برخی افراد ایجاد توهم کند، پس باید حتی‌الامکان پس از نوشیدن چای ترش از رانندگی خودداری کنید.

حرف آخر، شرکت توسعه اسفدان شرق با برند گلیران و سابقه طولانی و طلایی در صنعت مواد غذایی مفتخر است با تهیه بهترین مواد خام از بهترین تامین‌کنندگان سراسر کشور و فرآوری آنها منطبق با آخرین اصول شیوه‌های فرآوری مواد غذایی شما را در بهبود کیفیت مواد غذاییتان یاری کند. در این راستا شما میتوانید با خرید دمنوش‌های گیاهی برند گپ تجربه‌ی کم‌نظیری از خواص این گیاهان دارویی داشته باشید. همچنین با خرید دمنو‌ش‌های گپ شما می‌توانید از طعم خوش زعفران و نبات زعفرانی لذت ببرید. در خرید دمنوش به این نکته توجه داشته باشید که این گیاهان می‌توانند تضمین سلامتی شما باشند.