معرفی دمنوش های آرامبخش

در این عصر پر دغدغه و پر استرس امروزی، می بایست به دنبال راهکارهایی برای غلبه بر استرس و تقویت اعصاب و روان باشیم تا آرامش بیشتری را به خود و اطرافیانمان فراهم کنیم. در این میان روش هایل روز که یکی از عادات های ما ایرانی هاست برای تقویت آرامش درونی بسیار موثر است. در ای سنتی و نوشیدن دمنوش های گیاهی بهترین پیشنهادها هستند. نوشیدن چای و دمنوش در طون مقاله قصد داریم ضمن اهمیت غلبه بر استرس به معرفی دمنوش های آرامبخش که برای آرامش اعصاب فوق العاده موثر هستند بپردازیم.

اهمیت غلبه بر استرس

همه ی ما در برخی از موقعیت های بحرانی حالاتی مانند تپش قلب و نامنظمی ضربان قلب، اضصطراب و هیجانات منفی، بی میلی به آب و غذا و خشکی دهان را تجربه کرده ایم. در این لحظات، نمی توانیم به درستی تمرکز کنیم، تصمیم صحیحی بگیریم و حتی نمی توانیم به خوبی منظورمان را به دیگران انتقال دهیم. این حالات همگی نشان دهنده ی داشتن استرس است. این علائم محدود به این چند مورد مذکور نمی شود. متاسفانه استرس علاوه بر ایجاد ناهنجاری های روحی، باعث ایجاد بیماری و آسیب های جسمی هم می شود. بنابراین دانستن راهکارهای درمانی برای غلبه بر استرس ضروری به نظر می رسد تا افراد را از ابتلا به فشارخون و ناهنجاری های قلبی و عروقی و مشکلات روحی حادتر مثل افسردگی مصون نگه دارد.

در این مطلب به معرفی دمنوش های آرامبخش که همگی در طب سنتی محبوب بوده اند و همواره توصیه شده اند، می پردازیم.

دمنوش زعفران

زعفران ارزشمندترین ادویه ی دنیاست که طبعی گرم و خشک دارد. همین ویژگی زعفران، آن را به گیاهی نشاط آور و انرژی بخش تبدیل می کند. علاوه بر این آنتی اکسیدان های موجود در دمنوش زعفران، ضمن محافظت از سلول های مغزی، استرس را کاهش می دهد و قدرت مغز در یادآوی و یادگیری را تقویت می کند. اما ذکر این نکته برای زنان باردار خالی از لطف نیست که نوشیدن بیش از حد دمنوش زعفران در این دوران می تواند خطرناک باشد اما در هنگام زایمان، مصرف زعفران می تواند به تسهیل فرایند زایمان کمک کند.

مرتبط: خواص دمنوش زعفران

دمنوش گل گاوزبان

معرفی دمنوش های آرامبخش - دمنوش گل گاوزبان

دمنوش گل گاوزبان همواره در طب سنتی برای تخفیف استرس و آرامش روان توصیه می شده است. طبع این گیاه نیز گرم است. گل گاو زبان حاوی آنتی اکسیدان و ترکیبات مفیدی است که سلامت جسمی و روحی را به دنبال دارد. دمنوش گل گاو زبان به وجود آورنده ی احساس آرامش خاطر و نشاط است. تهیه ی دمنوش گل گاو زبان بسیار ساده است. کافیست گل گاو زبان خشک شده را به اندازه یک قاشق و مقداری آب جوش داخل قوری بریزید و 20 تا 30 دقیقه صبر کنید تا با حرارت دم بکشد.

دمنوش بهارنارنج

دمنوش بهارنارنج - معرفی دمنوش های آرامبخش

بهارنارنج برگ های خوش بو و معطری است که طبیعتی گرم دارد و تقویت کننده ی اعصاب است. دمنوش بهارنارنج می تواند به داشتن یک خواب خوب و با کیفیت کمک کند. دمنوش بهارنارنج حاوی آنتی اکسیدان و ویتامین های مختلف است. به کمک این ترکیبات، اعصاب و روان تقویت می شود و آرامش افراد فراهم می گردد.

دمنوش نعناع

دمنوش نعناع برای کاهش استرس و مشکلات مربوط به ناراحتی روان از جمله، افسردگی کمک شایانی می کند. نعنا علاوه بر خاصیت دارویی برای درمان سرماخوردگی، مشکلات گوارش و معده نیز مفید است. نعناع را هم می توانید به صورت دمنوش میل نمایید و هم اینکه موقع دم کردن چای، به اندازه ی یک قاشق غذاخوری نعناع در قوری بریزید و بصورت چای نعناع میل نمایید.

دمنوش بابونه

دمنوش بابونه - معرفی دمنوش های آرامبخش

بابونه گیاهی دارویی است که طبیعت آن معتدل است اما برخی از متخصصان معتقدند که طبع آن گرم و خشک است. دمنوش بابونه خاصیت ضد صفرا دارد و اکثرا برای تقویت و حفظ اعصاب پیشنهاد می شود. علاوه براین دمنوش بابونه در رفع یبوست و تب موثر است. متخصصان طب سنتی چای و دمنوش بابونه را برای تقویت حافظه و داشتن خواب راحت، کاهش اضطراب و استرس تجویز می کنند. بابونه عروق قلبی را گشاد کرده و فشار خون را پایین می آورد درنتیجه خونرسانی را بهتر می کند و به سلامت قلب نیز کمک می کند.

دمنوش سنبل الطیب

دمنوش ریشه ی سنبل الطیب که به اختصار به آن سنبل الطیب می گویند منحصرا برای کاهش استرس تجویز نمی شود. اما به مرور زمان مردم با نوشیدن آن به این تجربه رسیده اند که علائم اضطربشان با نوشیدن دمنوش ریشه سنبل الطیب به طور موثری کم شده است. نکته اینجاست که این دمنوش ذاتا با اضطراب سرو کار ندارد و علائم ناشی از آن را کاهش می دهد.در طب سنتی این دمنوش را برای داشتن خواب با کیفیت پیشنهاد می کنند. در هنگام رانندگی نیز از خوردن این دمنوش خودداری کنید.

دمنوش اسطوخودوس

گیاه اسطوخودوس، گیاهی خوش بو و معطر است که در صنایع مختلف مثل صنایع آرایشی و بهداشتی از آن استفاده می شود. خواص دارویی دمنوش اسطوخودوس از قدیم الایام برای مصارف پزشکی مورد توجه بوده است. در زمان های قدیم، این گیاه را برای کم کردن شدت حملات صرع و میگرن های شدید بکار می بردند.

دمنوش هل

هل یک ادویه ی معطر و خوشبو است که مزه ی آن کمی شیرین است. هندوستان اولین پایگاه هل بوده اما امروزه در همه جا، هل پیدا می شود. خواص دارویی هل همواره مد نظر متخصصان طب سنتی بوده است. معمولا هل را بصورت دمنوش خالص مصرف نمی کنند و اغلب آن را همراه با بقیه ی دمنوش ها میل می نمایند. ترکیبات آنتی‌باکتریال و آنتی‌اکسیدان از سلول های مغزی در برابر اثرات مخرب رادیکال های آزاد محافظت می کند. کوئرستین موجود در این گیاه، باعث ایجاد آرامش و کاهش اضطراب در افراد می شود. دمنوش هل به آرامش دستگاه تنفسی و گوارشی نیز کمک می کند.

دمنوش به لیمو

طبع به لیمو، گرم است و همین ویژگی آن را در بخش معرفی دمنوش های آرامش بخش قرار می دهد. این دمنوش برای آرامش روان ، بی خوابی و سردرد موثر است. به لیمو به تقویت حافظه نیز کمک می کند. گفتنی است که زیرفون موجود در این گیاه، آن را برای خانم های باردار منع مصرف می کند.