خواص دمنوش بهار نارنج

​به شکوفه‌های درخت نارنج، بهار نارنج گویند. گیاه نارنج نشات گرفته از مناطق استوایی آسیا مانند هند و چین است و رشد این گیاه بیشتر در مناطق گرم و نیمه گرم است. مثلا در ایران در استان‌هایی مثل گیلان، مازندران و فارس شاهد درختان بهار نارنج هستیم. این درخت حالت همیشه سبز از جمله درختانی است که علاوه بر میوه، برگ و گل آن به دلیل عطر خوشایند و خواص دارویی که دارد مورد استفاده قرار می گیرد. در این مطلب قصد داریم منحصرا به خواص بهار نارنج و دمنوش آن و معرفی بهترین برند برای خرید دمنوش بهار نارنج بپردازیم.

موارد استفاده از بهار نارنج

خواص بهار نارنج

طبیعت بهار نارنج، گرم و خشک است و همین ویژگی آن را برای تجویز برخی بیماری ها به عنوان داروی گیاهی، مناسب کرده است. از آن در تهیه عرقیات و دمنوش بهار نارنج یا بصورت ترکیب با سایر گیاهان استفاده می کنند. از شکوفه های بهار نارنج برای پخت و پز نیز استفاده می شود. همچنین عطر بهار نارنج ویژگی شاخصی است که آن را در صنایع مختلفی مثل عطرسازی، اسانس روغنی، صنایع آرایشی و بهداشتی و آروماتراپی عنصر موثری قرار داده است.

خواص دمنوش بهار نارنج

رنگ بهار نارنج سفید است. هنگامی که بهار نارنج را تازه از درخت چیده باشند عطر و طمع دلنشینی دارد که پس از خشک شدن بوی آن کمی ضعیف می شود اما خواص آن همچنان پابرجاست. تحقیقات نشان داده است که عناصری از جمله منیزیم، منگنز، بور، کلسیم، سدیم، پتاسیم و مس از جمله عناصر اصلی بهار نارنج است. همچنین منبع غنی از ویتامین های C,D و B است که پتانسیل خوبی برای درمان برخی اختلالات و بیماری هاست. برای بهره مندی از خواص بهار نارنج معمولا آن را به صورت دمنوش مصرف می کنند. نا گفته نماند که این دمنوش رگه ی تلخی دارد و برای مصرف بهتر است همراه با عسل یا نبات میل شود. در ادامه به خواص دمنوش بهار نارنج می پردازیم.

بهبود  کارکرد قلب

ترکیبات بهارنارنج می تواند از بی نظمی ریتم ضربان قلب و در موارد حادتر سکته های ناگهانی جلوگیری کند. چرا که سطح فشار خون را تنظیم می کند و گردش خون را بهبود می بخشد.

بهبود مشکلات  گوارشی

از قدیم الیام در طب سنتی، دمنوش بهار نارنج را برای بهبود و رفع مشکلات گوارشی، توصیه کرده اند. دمنوش بهار نارنج درد، گرفتگی شکم و سو هاضمه را بهبود می بخشد. معده را تقویت می کند و نفخ را درمان. نوشیدن چندین مرتبه از آن در روز برای درمان اسهال نیز موثر است. گاهی نیز برای افرادی که یبوست دارند نیز تجویز می شود. به گفته برخی از متخصصین طب سنتی، این گیاه برای رفع سکسکه نیز موثر واقع می شود.

تقویت سیستم ایمنی

آنتی‌اکسیدان موجود در بهار نارنج، بدن را در مقابل رادیکال‌های آزاد مقاوم می‌کند و احتمال ابتلای فرد به بیماری و سرطان را کاهش می دهد.

آرامبخش  اعصاب

همانطور که گفته شد از بهار نارنج در صنعت آروماتراپی استفاده ی گسترده ای می شود.  تاثیر بهار نارنج بر سیستم عصبی بدن بی نظیر است. دمنوش بهار نارنج بسیار آرامش بخش و نشاط آور است بنابراین برای بهتر شدن خلق و خو، کاهش اضطراب و رفع غم و افسردگی تجویز می شود. همچنین مصرف دمنوش بهار نارنج می تواند باعث کاهش سردرد‌های عصبی و میگرنی شود.

بهبود کیفیت خواب

افرادی که دچار کمبود خواب یا اختلالات خواب هستند با مصرف دمنوش بهار نارنج تا یکی دوساعت قبل از خواب، خواب آرام،عمیق و بدون استرسی را تجربه خواهند کرد.

بهبود سندروم پیش ‌از قاعدگی

از آنجا که تغییرات هورمونی ناشی از قاعدگی، خانم ها را دچار استرس، اضطراب، بدخلقی و ناراحتی های روحی وعصبی می کند، طب سنتی پیشنهاد می کند به جای مصرف داروهای شیمیایی، دمنوش بهار نارنج را مصرف نمایید تا آرامش بیشتری به فرد بدهد و تا حدی از علایم این تغییرات بکاهد.

لاغری

ترکیباتی سینفرین و اوکتوپامین در بهارنارنج، با افزایش متابولیسم بدن و کاهش اشتها، کمک موثری به لاغری می کند. بنابراین دمنوش بهارنارنج یکی از بهترین مکمل ها در کنار رژیم غذایی و ورزش برای کاهش وزن به شمار می آید.

 موارد منع منصرف

همانطور که گفته شد دمنوش بهار نارنج خواص دارویی مفید و قابل ملاحظه ای  برای بدن دارد اما مانند هر داروی گیاهی دیگری مصرف بیش از حد آن عوارضی را در پی خواهد داشت. افرادی که دچار فشار خون بالا هستند، بهتر است در مصرف این دمنوش زیاده روی نکنند. همچنین به دلیل تاثیرات شگرفی که بهار نارنج بر سیستم عصبی می گذارد در مواردی می تواند برای افرادی که داروهای آرامبخش و ضد افسردگی مصرف می کنند، تداخل دارویی ایجاد کند و عوارضی برای فرد به وجود بیاورد. بنابراین بهتر است این افراد قبل از مصرف بهارنارنج به صورت عرق یا دمنوش حتما با پزشک خود مشورت نمایند. مصرف بیش از حد بهار نارنج می تواند منجر به بی خوابی شود.

تهیه و خرید دمنوش بهار نارنج

خرید دمنوش بهار نارنج - خواص بهار نارنج

همانطور که گفته شد عطر بهار نارنج، بسیار خوشایند است و برای بهره بردن از خواص آن، بهتر است به صورت دمنوش مصرف شود. شما به سادگی می توانید دمنوش بهار نارنج را که یاداور عطر چمن و یاسمن هستند را تهیه کنید. این گیاه، در فصل بهار و اواخر اردیبهشت ماه چیده و خشک می شود.

طرز تهیه ی دمنوش بهار نارنج، شبیه به دم کردن چای است. به عنوان مثال یک قاشق غذا خوری از آن را باید در قوری بریزید و اجازه دهید 15 الی 20 دقیقه دم بکشد. از آن جا که این دمنوش معطر طمع نسبتا تلخی به همراه دارد می توانید با عسل یا نبات آن را شیرین کنید.

برای کسانی که دم کردن بهارنارنج برایشان وقت گیر و سخت است یکی از بهترین برند ها برای خرید دمنوش بهار نارنج، محصولات گپ است. برای خرید دمنوش بهار نارنج می توانید از وبسایت گلیران، محصول خود را به صورت اینترنتی خریداری کنید. دمنوش های بهار نارنج گپ به صورت کیسه ای در بسته بندی مناسبی تهیه شده است که تنها کافی است 5-4 دقیقه در لیوان پر از آب جوش بماند تا دمنوش آماده شده و بتوانید آن را میل نمایید.