خواص نبات

نبات در واقع همان قندی است که از نیشکر به دست می آید. و می توان گفت یک نوع شیرینی از دوران قدیم است که بیشتر توسط ایرانی ها و هندی ها مورد مصرف قرار می گرفته است. در کشور ایران از سال های بسیار دور تا کنون، نبات نماد شادی و سرور است و معمولا استفاده از آن در تزیین و سفره آرایی مراسم های شاد مثل عقد و عروسی رایج بوده است. علاوه بر این، نبات که در زبان لاتین به آن  Rock sugar می گویند خواص درمانی زیادی دارد که نباید از آن غافل شد. در این مطلب قصد داریم به بررسی خواص نبات علی الخصوص خواص نبات زعفرانی بپردازیم و در نهایت یکی از بهترین برندها برای خرید نبات زعفرانی را معرفی کنیم.

آیا نبات دقیقا همان قند و شکر معمولی است؟

ساختار نبات و قند و شکر تفاوت زیادی با هم ندارند اما تفاوت اصلی در سایز و اندازه بلورهای سازنده ی آنهاست. بلورهای بسیار ریز تشکیل دهنده قند یا ساکاروز، در واقع همان شکر است که از اتصال و فشرده سازی آن ها قند به وجود می آید. نبات نیز از ساکاروز شکل گرفته و دارای بلورهای بسیار درشت تری است. همین تفاوت فیزیکی در نوع کریستال ایجاد شده در نبات، خواص قابل توجهی را برای آن ایجاد می کند که علی رغم همجنس بودن ، این خواص در قند و شکر مشاهده نمی شود.

نبات چه طبعی دارد؟

طبع نبات گرم است و برای افراد با مزاج سرد، حکم نوش دارو را دارد. نبات به شکل های مختلف و یا در ترکیب با طمع دهنده ی مختلف، مصرف می شود. از پر مصرف ترین و پرطرفدار ترین حالت ها، افزودن زعفران در مراحل آماده سازی نبات است. همچنین انداختن نبات در آب جوش یا چای یا تهیه نبات داغ از محبوب ترین شیوه های مصرف آن است. طبع گرم نبات، خواص فراوانی به آن هدیه می دهد. برای مثال، استفاده از نبات داغ در دوران یائسگی توصیه شده تا کج خلقی ها و حالت  کسلی را در افراد کاهش دهد. یا مثلا آب جوش نبات یا چای نبات که برای رفع بلغم در طب سنتی توصیه شده.

خواص نبات

خواص نبات

همانطور که گفته شد تفاوت های فیزیکی ایجاد شده در کریستال های تشکیل شده ی نبات، خواص دارویی و درمانی فراوانی را به آن بخشیده است. بالطبع افزودن طمع دهنده ای ارزشمند مثل زغفران به نبات، خواص نبات را ارتقا می دهد، بنابراین خواص نبات زعفرانی گاهی بیشتر از نبات معمولی خواهد بود. در ادامه به بررسی مهم ترین خواص نبات می پردازیم.

برطرف کردن مشکل جاری شدن آب دهان

معمولا افراد سرد مزاج یا افرادی که اصطلاحا دچار سردی می شوند، در بیداری و بیشتر در هنگام خواب، بی اختیار آب دهانشان سرازیر می شود که جلوه ی خوشایندی ندارد. یکی از شناخته شده ترین خواص نبات، برطرف کردن این مشکل است. توصیه می شود افراد چایی یا دمنوش خود را با مقداری نبات میل نمایند تا مشکل آن ها به مرور زمان برطرف شود.

انرژی دهنده

نبات می تواند سطح هموگلوبین خون را تا حدی ارتقا دهد و گردش خون در بدن را بهبود ببخشد. همین ویژگی نبات باعث می شود علائم خستگی، رنگ پریدگی ، سرگیجه و ضعف  با خوردن آن بر طرف شود. چای نبات یکی از در دسترس ترین توصیه ها برای رفع حالت کسلی و بی حوصلگی است. اگر تا به حال آن را امتحان نکردید، اکنون وقت آن است.

آرامش دهنده

نبات منبع غنی از انرژی است که بدن و احساسات را متعادل می سازد و سطح استرس را کاهش می دهد. بنابراین حس آرامش توام با طراوت و شادابی را به فرد عرضه می کند.

بهبود حافظه

یکی از خواص نبات که در طب سنتی به آن اشاره شده و معمولا عوام از آن بی خبرند تقویت حافظه است. چرا که نبات خستگی ذهنی را به شدت کاهش می دهد.

برطرف شدن مشکل تکرر ادرار

منظور از تکرر ادرار، دفع ادرار بیش از هشت بار در روز است. خوشبختانه با روش های سنتی به طور موثری می توان این مشکل را برطرف کرد. مصرف متداول نوشیدنی ها با طبع گرم مثل نبات داغ، به تدریج این مشکل را بر طرف می کند.

تسکین  درد

نبات یک شفا دهنده و تسکین دهنده ی طبیعی است که برای بسیاری از امراض از جمله درهای شکمی و معده بسیار موثر است. گاهی انقباض ماهیچه، باعث ایجاد درد می شود در این هنگام خواص نبات زعفرانی می تواند کمک زیادی به تسکین این نوع دردها بشود.

رفع یبوست

یکی از باورهای قدیمی، استفاده از نبات برای رفع مشکل یبوست است. با اینکه  صحت علمی این مساله ثابت نشده است اما به کرات دیده شده هضم غذا با خوردن نبات راحت تر انجام شده و به درمان یبوست کمک شایانی می کند. بنابراین خاصیت ملین بودن را به آن نسبت داده اند.

رفع اسهال

به گفته ی برخی متخصصین طب سنتی، نبات می تواند برای بهبود سریع تر اسهال موثر واقع شود.

بهبود سرما خوردگی

علائم سرماخوردگی مثل سرفه و گلو درد در زمستان با خوردن نبات داغ بطور گفت انگیزی بهبود می یابد.

بهبود سرما خوردگی نوزاد

تسکین درد نوزاد در سرماخوردگی با استفاده از نبات داغ، یکی از گزینه هایی است که والدین به آن مراجعه می کنند. البته باید توجه کنید این گزینه برای نوزادان بالای شش ماه است و نباید در مصرف آن زیاده روی شود. چرا که تنها غذای اصلی نوزاد زیر شش ماه تنها باید شیر مادر باشد و خوراندن نبات داغ زیر این مدت، مشکلات  و اختلالاتی در جذب مواد شیر مادر ایجاد می کند.

خواص غذایی نبات

تغییرات فیزیکی ایجاد شده در نبات، آن را جایگزین سالم تری نسبت به شکر استفاده شده در تهیه مواد غذایی مختلف قرار می دهد. میزان شیرین بودن نبات کمتر از محصول فرآوری شده ای مثل شکر است از این رو  با کمک آن می توانید کالری ناشی از خوردن شکر را کاهش دهید.

موارد منع مصرف

اگرچه شیرینی نبات ملایم تر از قند و شکر است ولی خوردن همه ی این موارد در حجم زیاد برای افراد دچار قند خون، بشدت منع می شود. افراد دچار مشکل چاقی یا دیابت باید مصرف خود را حداقل برسانند.

خرید نبات زعفرانی

خواص نبات

همانطور که گفته شد خواص نبات زعفرانی در برخی موارد بیشتر قابل ملاحظه تر از خواص نبات ساده است اما این نظر وقتی درست است که رنگ نبات زعغرانی ناشی از جوهر های مصنوعی زعفران نباشد بنابراین توصیه می شود برای خرید نبات زعفرانی از برندهای معتبر مثل زعفران نباتی گلیران اقدام فرمایید.  خرید نبات زعفرانی به صورت اینترنتی نیز از وبسایت گلیران امکان پذیر است.