آموزش ساخت نبات

نبات یک نوع شیرینی محبوب است که با چای مصرف می شود. پیش از این با نبات و خواص آن مخصوصا نبات زعفرانی نیز آشنا شدید بنابراین به جرات می توان گفت در هر آشپزخانه ی ایرانی حتما نبات پیدا می شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی آموزش ساخت نبات بصورت مرحله به مرحله بپردازیم. طرز تهیه ی نبات زعفرانی نیز بصورت کاملا شفاف مطرح شده و در نهایت به معرفی بهترین برند برای خرید نبات زعفرانی خواهیم پرداخت.

آموزش ساخت نبات

آموزش ساخت نبات زعفرانی - خرید نبات زعفرانی

با کمک آموزش ساخت نبات می توانید انواع نبات های چوبی و نخ دار که کاری بسیار سرگرم کننده و راحت است را در منزل انجام دهید. آموزش ساخت نبات هم می تواند نبات مصرفی شما را تامین کند و هم برای کودکان، آزمایش جالبی است که روحیه ی تحقیق آنان را پرورش می دهد. اما چند نکته ی کلیدی و بسیار مهم در ساخت نبات وجود دارد که آن ها را رعایت کنید از آموزش ساخت نبات لذت می برید وگرنه نمی توانید یک نبات خانگی مرغوب درست کنید.

طرز تهیه ی نبات زعفرانی

طرز تهیه ی انواع نبات ها مانند هم است ولی در این مقاله قصد داریم منحصرا به طرز تهیه ی نبات زعفرانی بپردازیم. نبات های زعفرانی می تواند بصورت رشته ای، تخته ای و یا چوبی تهیه و به دست مصورت کنندگان برشد.

قدم اول: شکر را ذوب کنید.

دانه های شکر باید در آب کاملا حل شود. برای این کار ظرفی را روی شعله ی حرارت بگذارید. ابتدا به میزان لازم آب در ظرف بریزید و پس شکر را اضافه کنید. حرارت به ذوب شدن شکر کمک می کند. شما نیز با هم زدن مداوم به سریع تر شدن روند ذوب شدن شکر کمک خواهید کرد. وقتی دانه های شکر در آب ناپدید شد، محلول را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید حدودا 15 دقیقه بگذرد تا خنک شود.

قدم دوم: طمع زعفرانی به نبات بدهید.

چند شیشه ی ساده شبیه شیشه ی مربا بردارید و در آن محلول آب و شکر را تا نصف بیشتر شیشه پر کنید. سپس چند رشته ی زعفران را به هر کدام از شیشه ها اضافه کنید، هم بزنید و در کناری بگذارید. شما می تونید بنا به سلیقه و ذائقه ی خود از جوهر های طعم دهنده یا رنگ دهنده مختلف دیگر نیز استفاده کنید.

قدم سوم: تنظیم تکیه گاه

برای اینکه بلور های نبات شکل بگیرد لازم است که تکیه گاهی داشته باشد. برای این تکیه گاه بنا به سلیقه می توانید از نخ یا سیخ چوبی استفاده کنید. نخ یا سیخ چوبی باید آغشته به شکر باشد برای همین آن ها ابتدا خیس کنید تا دانه ها شکر به آن بچسبد. این تکی گاه باید به صورت معلق در شیشه هایی که محلول را در آن ریختید، قرار بگیرد. برای این کار می توانید از گیره یا مداد استفاده کنید. تا تکیه گاه، ثابت قرار گیرد. شیشه ها باید در جایی گذاشته شود که کاملا بدون حرکت و در دمای معمولی باشد. شکل گیری بلورهای نبات، به وضوح قابل مشاهده است. تقریبا پس از پنج- شش روز نبات شکل می گیرد.

قدم نهایی: خشک شدن نبات

بعد از تشکیل شدن کامل نبات، آن را از شیشه خارج کنید و اجازه دهید در هوای آزاد خشک شود و شکل نهایی خود را بگیرد. نبات زعفرانی شما آمده است.

نکته های کلیدی در تهیه ی نبات زعفرانی:

  • توجه کنید که محلول آب و شکر شما باید یک محلول اشباع شده باشد. یعنی شکر اولیه ی شما باید تا حدی زیاد باشد که اضافات آن در کف ظرف روسوب کند. با اضافه نمودن مقدار کافی از شکر، بلورهای نبات به خوبی تشکیل می شود.
  • استفاده از آب تصفیه شده یا آب جوشیده شده برای درست کردن محلول آب و شکر به شفاف بودن بلورهای نبات کمک می کند همچنین ناخالصی های موجود در اب معمولی از رشد و شکل گیری بلور ها جلوگیری می کند.
  • از جوهر زعفران نیز در طرز تهیه ی نبات زعفرانی نیز ستفاده می شود.
  • سایز بلورهای تشکیل شده نبات، به دمای محیط بستگی دارد. هر چه فرایند کاهش دما به تریج صورت بگیرد بلورهای درت تر خواهد بود.

توجه داشته باشید :

ته مانده ی محلول آب و شکر پس از تشکیل نبات، مانند شیره ای است که می توانید برای شیرین کردن چای یا تهیه کیک از آن استفاده کنید. الته این موضوع درصورتی است که نکات بهداشتی را در تهیه ی نبات رعایت کرده باشید.

خرید نبات زعفرانی

آموزش ساخت نبات زعفرانی - خرید نبات زعفرانی - نبات گلیران

مراحل تهیه نبات زعفرانی راحت است اما شاید برای همه ی افراد امکان پذیر نباشد و فرصت کافی نداشته باشد و در عوض ترجیح بدهند یک نبات زعفرانی مرغوب را به صورت آماده تهیه کنند. برای خرید نبات زعفرانی، می توانید از وبسایت گلیران اقدام نمایید. خرید نبات زعفرانی گلیران نیز به صورت اینترنتی نیز امکان پذیر است و دیگر لازم نیست بصورت حضوری به برای خرید آن به فروشگاه بروید. از نبات های شاخه ای یا نی دار گلیران در بسته بندی زیبا، هم برای مصارف روزانه و به عنوان هدیه نیزمی توانید استفاده کنید.