سبز‌ترین نوشیدنی سلامتی

محبوب‌ترین نوشیدنی شرق دور که دلیل این نام‌گذاری، رنگ سبز زمردگون آن می‌باشد. در این مقاله قصد داریم شما را با نوشیدنی ارزنده‌ای که زمانی در چین طرف‌داران بی‌شماری داشت، اما امروزه پای ثابت منوی کافه‌های سراسر دنیا می‌باشد، آشنا کنیم. سبز‌ترین نوشیدنی سلامت که اگر در نوشیدن آن تعادل را رعایت کنید، می‌تواند محافظ خوبی برای بدن شما باشد. درست حدس زده‌اید، چای سبز، گیاه سبز سلامتی می‌باشد. همانطور که می‌دانید، چای سبز، مانند چای سیاه، چای سفید و چای اولانگ، از برگ‌های گیاه کاملیا سنسیس تهیه می‌شود. آن‌چه سبب تمایز بین انواع چای از یک گونه گیاه می‌شود، میزان اکسید شدن آن می‌باشد.

چای سفید کمترین میزان اکسیداسیون و چای سیاه بیشترین میزان اکسیداسیون را دارند. چای سبز نیز بعد از چای سفید در رده دوم و کم‌ترین میزان اکسیداسیون را دارد. چای سبز، حاوی آنتی اکسیدان قوی است که تاثیرات بسیار زیادی بر بدن دارد. همانطور که در بالا اشاره کردیم، تفاوت چای سیاه و سبز در میزان اکسیداسیون آن‌ها است، که در میزان کافئین و آنتی اکسیدان موجود در آن تاثیرگذار می‌باشد. گیاه کاملیا سنسیس، بومی ارتفاعات و بخصوص مناطق کوهستانی آسیای شرقی می‌باشد. این گیاه از آن‌جا به دنیا معرفی و صادر گردید. امروزه با توجه به پیشرفت علم کشاورزی، این گیاه در مناطق دیگر نیز قابل رویش می‌باشد و شاید تفاوتی که در گونه ‌های مختلف آن است، همین امر باشد. جالب است بدانید، برداشت این گیاه به‌صورت دستچین بوده و گسی چای نسبت به شیرینی که در هنگام نوشیدن احساس می‌شود، کمتر و طعم قوی‌تری دارد. انواع چای سنچا و ماچا، از گونه‌های چای سبز می‌باشند.

چای سنچای، چای سبز محبوب ژاپنی‌ها است که توانسته محبوبیت خود را به جهان توسعه داده و تبدیل به گونه‌ای محبوب از چای سبز در دنیا شود. دم کرده این چای به رنگ سبز متمایل به زرد بوده و طعم شیرینی دارد.

چای ماچا، تهیه شده از برگ‌های رشدیافته در سایه گیاه می‌باشد. بنابراین دارای کلروفیل بیشتر، رنگ سبز تیره و برگ‌های شاداب‌تری نسبت به سایر گونه‌های چای سبز می‌باشد. نحوه دم این گونه از چای سبز نیز با سایر هم‌نوعانش کمی متفاوت است. این گونه از چای سبز، پس ازخشک شدن به‌صورت پودر، در می‌آید و در آب گرم حل می‌شود. نوع متفاوت دم، در این چای سبب می‌شود، دارای طعم ملایم‌تر و همچنین خواص بیشتری نسبت به سایرین باشد. علت این‌که، چای سبز ماچا نسبت به سایر گونه‌های چای سبز از خاصیت بیشتری برخوردار می‌باشد، میتوان به این نکته اشاره کرد: زمانی‌که برگ‌های چای سبز دم می‌شوند، برگ‌هایی که طعم، رنگ و خاصیت خود را پس می‌دهند، دیگر قابل استفاده نیستند، اما در چای سبز ماچا، به این دلیل که پودر برگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و در آب حل می‌شوند، درواقع همه گیاه نوشیده می‌شود و لذا می‌تواند خواص بیشتری را به بدن منتقل کند. از این‌رو حاوی خواص بیشتری نسبت به سایر گونه‌های چای سبز می‌باشد.

علاوه بر این‌که، چای سبز به تن‌هایی نوشیده می‌شود و طعم کلاسیک خاص خود را دارد، می‌توان آن‌را به انواع گیاهان دارویی دیگر نیز اضافه کرده و از ترکیب خواص آن‌ها نیز بهره برد. بطور مثال:

  • دمنوش چای سبز و لیمو
  • دمنوش چای سبز و بابونه
  • دمنوش چای سبز و زنجبیل
  • دمنوش چای سبز و نعنا
  • دمنوش چای سبز و گل یاس
  • دمنوش چای سبز و دارچین

اهمیت استفاده از چای سبز، محبوب چینیان، ما را بر آن داشت تا درباره خواص این چای ارزشمند بیشتر بدانیم، در ذیل به خواص و حتی مضرات این نوشیدنی سبز، میپردازیم. همان‌طور که می‌دانید، هر ماده خوراکی که در دنیا وجود دارد، در کنار خواص خود، مضراتی نیز دارد، که این مضرات در مواد خوراکی طبیعی و گیاهی کمتر از مواد کارخانه‌ای و شیمیایی، می‌باشد. البته که خواص گیاهانی که در دامن طبیعت رشد می‌کنند نیز، بیشتر از سایر مواد خوراکی می‌باشد.

باتوجه به موارد ذکر شده اکنون به خواص چای سبز یا بهتر بگوییم درمان‌گر سبز میپردازیم.

خواص چای سبز

کاهش وزن با چای سبز

شاید اگر ادعا کنیم، علاوه بر کاهش وزن با چای سبز، این نوشیدنی اندامی ایده‌آل را به شما هدیه می‌دهد، ادعای به‌جایی باشد. طی مطالعات صورت گرفته در رابطه با کاهش وزن توسط چای سبز است نشان میدهد، این چای می‌تواند علاوه بر بالا بردن سوخت وساز بدن (اصطلاحا افزایش متابولیسم بدن)، تاثیر مثبتی بر کاهش چربی‌های اطراف شکم، داشته باشد. شاید تاثیر این چای بر همه افراد یک‌سان نباشد، اما دانشمندان در حال مطالعات بیشتر بر این چربی‌سوز طبیعی هستند.

افزایش چربی‌سوزی با چای سبز

همان‌طور که میدانید، چای سبز دارای میزان قابل توجهی از کافئین می‌باشد. کافئین موجود در این چای، موجب حرکت اسید‌های چرب از بافت‌های چربی می‌شود. در نتیجه این حرکت، اسید‌های چرب در مسیر استفاده به عنوان منبع انرژی قرار می‌گیرند.

با توجه به موارد ذکر شده در بالا، می‌توان گفت لاغری با چای سبز میسر می‌باشد. البته باید این نکته را در نظر داشت، برای لاغری با چای سبز، این چای باید در رژیم غذایی شما به عنوان منبع مکمل در کنار رژیم شما گنجانده شود. مصرف چای سبز صرفا به عنوان اصل رژیم شما و همچنین زیاده‌روی در مصرف آن باعث بروز مشکلاتی برای شما خواهد شد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

مرتبط: خواص دمنوش چای ترش

کاهش ابتلاء به سرطان با چای سبز

پیشاپیش آرزو می‌کنیم، علم چنان پیشرفتی داشته باشد، که دیگر شاهد مرگ و میر انسان‌های بی‌شماری بر اثر ابتلاء به  بیماری، بالاخص انواع سرطان نداشته باشیم. همانطور که آگاه هستید، سرطان براثر افزایش بی رویه سلول‌ها در بدن ایجاد می‌شود. ممکن است، این افزایش و تجمع سلولی در هر ناحیه از بدن رخ دهد. یکی از راه‌های مقابله با این بیماری، آنتی اکسیدان‌ها می‌باشند. لازم است بدانید، “آنتی اکسیدان ‌ها، موادی هستند که از انجام فرایند اکسیداتیو در بدن جلوگیری کرده و رادیکال‌های آزاد در بدن را از بین می‌برند.” با این اوصاف، اگر ما مواد مغذی که حاوی آنتی اکسیدان‌ می‌باشند، در سبد غذایی و رژیم سلامت خود جای دهیم، می‌توانیم تا حد قابل قبولی احتمال ابتلاء خود و عزیزان‌مان را به این‌گونه بیماری‌ها کاهش، دهیم.

یکی از چای سبز، به عنوان منبع غنی آنتی اکسیدان اشاره کرد. همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، گیاهی که از برگ‌های آن انواع چای تهیه می‌شود، کاملیا سنسیس می‌باشد. و چای سبز نیز در نتیجه فرآوری برگ‌های این گیاه، دارای آنتی اکسیدان بسیار بالا می‌باشد. تاکید میکنیم، چای سبز، عنوان درمان اصلی و قطعی بیماری را به‌ خود اختصاص نمی‌دهد، اما در کاهش ابتلاء(در افراد سالم در جامعه) و همچنین بهبود روند این بیماری در مبتلایان، هم‌راستا با درمان شما موثر می‌باشد. تحقیقات نشان داده‌ند، نوشیدن چای سبزکه منبع غنی از آنتی اکسیدان طبیعی می‌باشد، خطر ابتلاء به سرطان پستان، سرطان پروستات و همچنین سرطان روده بزرگ را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

مرتبط: خرید زعفران

کاهش ابتلاء به دیابت نوع دوم با چای سبز

همانطور که می‌دانید، دیابت بیماری شایع این روزهای جوامع بشری می‌باشد. دیابت نوع دوم، در واقع بر اثر افزایش قند در خون می‌باشد که نتیجه ناتوانی و یا مقاومت به تولید انسولین در بدن فرد مبتلا به دیابت نوع دوم پدید می‌آید. مطالعات دانشمندان در این زمینه نشان می‌دهد، چای سبز، می‌تواند در این زمینه به فرد بیمار کمک کرده و با تنظیم میزان انسولین، سطح قند خون را در بدن فرد مبتلا، به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

همان‌طور که در بالا از خواص چای سبز و همچنین تاثیر آن بر بیماری‌ ها (البته در اینجا برخی از آن‌ها را در شمار آوردیم)، برایتان گفته شد، حال وقت آن رسیده، کمی از مضرات آن را که در نتیجه، مصرف بی‌رویه در نوشیدن چای سبز به‌وجود می‌آید، داشته باشیم. نوشیدن چای سبز به‌صورتی که در نوشیدن آن زیاده‌روی شود، موجب کم‌خونی میگردد. به دوستانی که قصد لاغری با چای سبز را دارند، توصیه می‌کنیم در مصرف آن جانب احتیاط و اعتدال را رعایت کنند.

چای سبز حاوی کافئین می‌باشد. بنابراین مصرف این چای به افراد مبتلا به میگرن توصیه نمی‌شود. حال از خواص بی‌شمار و مضرات اندک چای سبز که بگذریم، این سوال پیش می‌آید که برای خرید چای سبز به چه نکاتی باید توجه داشته باشیم؟

اولین قدم برای خرید چای سبز، تشخیص اصل از فرع آن می‌باشد. این‌روزها برای در امان ماندن از آسیب سوءاستفاده‌گران، مخصوصا در زمینه داروهای گیاهی، بهترین راه خرید چای سبز و سایر گیاهان دارویی از نشان‌های تجاری معتبر است.