تاسیس گلخانه زعفران مرحله دوم

در مطلب قبلی از مجله گلیران راجع به فواید احداث گلخانه زعفران صحبت کردیم و اما در این مطلب مراحل کاشت زعفران گلخانه و آموزش کاشت زعفران گلخانه‌ای را باهم بررسی می‌کنیم.

همان‌طور که می‌دانید، زعفران یکی از گران‌ترین ادویه‌های موجود در بازار داخلی و خارجی بشمار می‌رود و یکی از دلایل مهم آن، فرایند تولید زعفران و کشت آن است. زعفران گلی بسیار حساس است که فقط یک هفته در سال آماده برداشت می‌شود و می‌بایست آن را با دست و بدن استفاده از دستگاه‌های مدرن برداشت کرد.

مراحل کاشت زعفران گلخانه‌ای

کاشت زعفران گلخانه‌ای

مرحله اول: تهیه پیاز زعفران

اولین مرحله از سری مراحل کاشت زعفران گلخانه‌ای تهیه پیاز زعفران است. برای تهیه پیاز زعفران باید در اواسط ماه خرداد اقدام کنید و پیازی به نسبت درشت که وزن آن بالای 15 گرم باشد تهیه کنید. پیاز کوچک عملکرد تولید زعفران را بسیار ضعیف می‌کند و همواره توصیه می‌شد که پیاز زعفران تهیه شده بالای 15 گرم وزن داشته باشد. پس از تهیه پیاز زعفران آنها را باید تا اوایل ماه شهریور دور از نور خورشید و در جایی به نسبت خنک نگه دارید. در این مدت نباید اصلاً به پیاز زعفران نباید رطوبت برسد و باید دمای محیط نگهداری حداکثر بالای 13 درجه سانتی‌گراد باشد.

شما می‌توانید پیاز زعفران را از گلخانه‌ها تهیه کنید.

مرحله دوم: آماده‌کردن فضای کاشت زعفران گلخانه‌ای

برای احداث گلخانه زعفران شما باید یک مکان مسقف و سالم را برای کاشت زعفران در گلخانه تهیه کنید. محیط گلخانه زعفران باید دور از هرگونه آلودگی باشد. دارای پنجره جهت هوادهی و کنترل رطوبت و دمای محیط گلخانه باشد. برای سالن گلخانه باید کولر و بخاری تهیه کنید که همیشه دمای سالن مرطوب باشد.

پس از تهیه فضای کاشت زعفران گلخانه‌ای، باید اقدام به ساخت قفسه‌های 5 طبقه‌ای کنید که ارتفاع آن بین 40 تا 50 سانتی‌متر باشد و همچنین در کنار قفسه‌های طبقاتی باید طبقه‌های چوبی به طول و عرض 100 در 70 سانتی قرارداد. برای احداث گلخانه زعفران در سالن 100 متری با 5 قفسه طبقاتی نیاز به حدود 6 تن پیاز زعفران است.

مرحله سوم: کاشت پیاز زعفران در گلخانه

قبل از انتقال پیازهای زعفران باید سالن را کاملاً با مواد ضدعفونی‌کننده ضدعفونی کنید و همچنین باید پیاز زعفران را از هم دیگر جدا کنید و کامل ضدعفونی کنید. باید یک مخزن تهیه کنید و محلول‌های ضد قارچ و کنه را داخل آن بریزید و پیازهای زعفران را در آن قرار دهید تا کامل ضدعفونی شوند.

بعد از ضدعفونی‌کردن هم سالن گلخانه زعفران و هم پیاز زعفران، پیاز زعفران را خشک کرده و در سایه قرار دهید و کم‌کم آن‌ها را در طبقاتی که از قبل آماده کردید قرار دهید. توجه بفرمایید که این مرحله باید در ماه شهریور انجام شود و دمای محیط سالن را باید به مدت یک هفته به زیر 13 درجه برسانید و رطوبت را به 80 درجه برسانید تا پیازهای زعفران از خواب زمستانی بیدار شوند و آماده رشد باشند.

رشد پیازها در گلخانه زعفران

پس از رشد کامل پیازهای زعفران دمای محیط را به 17 درجه سانتی‌گراد برسانید. این دما برای گل‌دهی بسیار مناسب است و زمانی که اولین گل زعفران را مشاهده کردید شروع به برداشت گل زعفران کنید. پیازهای زعفرانی که بین 15 تا 20 گرم باشند، در محیط گلخانه به طور عادی 14 عدد گل تولید می‌کنند.

مرحله چهارم و پایانی: انتقال پیازهای زعفران

بعد از برداشت گل‌های زعفران باید پیازچه‌ها را به زمین انتقال داد و در هنگام جابه‌جای باید مواظب برگ‌های پیازچه‌ها بود که به آنها آسیبی وارد نشود و همچنین زیر خاک مدفون نشوند. مراحل بعدی همانند کشت خاکی زعفران باید دنبال شود.