هر آنچه که باید درباره زعفران ایرانی بدانید

زعفران از Crocus Sativus تولید می شود که Crocus Sativus در واقع همان گل زعفران است. به طور طبیعی، این گل 5-6 گلبرگ دارد و کلاله آن قرمز است. زعفران، گران ترین ادویه جهان است که از سه کلاله قرمز گل به دست می آید. چرا زعفران ایرانی اینقدر گران است؟ زعفران چه کاربردهایی دارد؟ انواع مختلف زعفران ایرانی چیست؟ چگونه می توان زعفران ایرانی خرید؟ خرید اینترنتی زعفران امکان پذیر است؟ چگونه زعفران تقلبی را تشخیص دهیم؟

اینها سوالاتی هستند که ما در این مقاله قصد داریم به آنها پاسخ دهیم. اما قبل از آن، چند حقیقت مهم در مورد زعفران ایرانی را می بایست مطرح کنیم.

حقایقی درباره زعفران ایرانی

خرید اینترنتی زعفران

همانطور که گفتیم، زعفران از کلاله گل زعفران بدست می آید. زعفران گران ترین ادویه جهان است. زعفران ایرانی نه فقط در ایران بلکه در هر جای دنیا به عنوان طلای قرمز شناخته می شود، و در مقیاس تن به کشورهای مختلف دنیا صادر می شود. بهترین زعفران ایران در استان خراسان کشت می شود. برای تولید 1 کیلوگرم زعفران خالص ایرانی حدود 200 هزار گل زعفران نیاز است. کل فرآیند برداشت زعفران باید با دست انجام شود زیرا گل و کلاله آن بسیار حساس هستند. تقریباً هر ساله، گردشگران از سراسر جهان و حتی شهرهای مختلف ایران در فصل برداشت به استان خراسان سفر می کنند. ایران سالانه حدود 300 تن زعفران صادر می کند.

از زعفران برای چه مواردی استفاده می شود؟

زعفران چاشنی خاصی محسوب می شود و یکی از ادویه های مورد علاقه در غذاهای ایرانی است. این ادویه طعم و رنگ شگفت انگیزی به هر غذایی که به آن اضافه کنیم، می دهد. اکثر غذاهای ایرانی دارای زعفران هستند و در ایران حتی از زعفران به عنوان افزودنی برای نوشیدنی هایی مانند چای سیاه، شربت زعفران، شیر زعفران و حتی دمنوش زعفرانی استفاده می کنند.

انواع زعفران ایرانی – خرید زعفران

به طور کلی، زعفران ایرانی دارای چهار نوع عمده است که می توانید آنها را در ایران یا هرجای دنیا که زعفران ایرانی می فروشند، پیدا کنید.

سرگل: شامل کلاله های قرمز  Crocus sativusیا همان گل زعفران است. سرگل، گران ترین نوع زعفران است. طول نخ های زعفران سرگل نسبت به سایر انواع زعفران ایرانی، کوتاه تر است.

سوپر نگین: زعفران ایرانی سوپر نگین هم از رشته های قرمز تشکیل شده و از کیفیت بالایی برخوردار است.

نگین: نگین یکی دیگر از انواع زعفران ایرانی است که با روش سنتی چیده و خشک می شود تا کیفیت آن پس از خشک شدن نیز، ثابت بماند.

زعفران پوشال: در صورتی که کلاله زعفران از مقداری پایین تر از قسمت قرمز آن جدا شود، به آن زعفران پوشال می گویند.

از آنجایی که بسیاری از شرکت ها در تلاش برای فروش زعفران تقلبی هستند، چگونه می توان زعفران تقلبی را تشخیص داد؟

چگونه زعفران تقلبی را تشخیص دهیم؟

خرید اینترنتی زعفران

برای تشخیص زعفران تقلبی به طور کلی، بدون توجه به منطقه ای که در آن تولید شده، چند روش وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید.

اولین روش بررسی ظاهر زعفران است. رنگ زعفران باید قرمز روشن و بالای آن بوق شکل باشد.

یکی دیگر از روش های رایج که احتمالا قبلاً شنیده باشید، چشیدن است. زعفران وقتی به تنهایی مصرف می شود بوی شیرینی دارد اما طعم شیرینی ندارد. اغلب، زعفران را در عسل یا شکر می خوابانند تا وزن و طعم بهتری به خود بگیرد. با این وجود این ترفندها، می توانید زعفران تقلبی را به سادگی با قرار دادن زعفران روی زبان خود تشخیص دهید،  اگر شیرین به نظر برسد، کاملا تقلبی است.

یکی دیگر از روش های تشخیص زعفران تقلبی، ریختن یک لیوان آب و افزودن چند نخ زعفران به آن است. زعفران واقعی باید بین 10-15 دقیقه طول بکشد تا کاملاً رنگ آن آزاد شود، اما زعفران تقلبی به محض برخورد با آب شروع به رنگ دادن می کند.

خلاصه کلام

در این مقاله در مورد زعفران و آنچه باید در مورد آن بدانید صحبت کردیم. زعفران ایرانی بهترین نوع زعفران است که می توانید در هر نقطه از جهان پیدا کنید. بیشترین مقدار زعفران ایرانی در استان خراسان کشت می شود و سالانه بالغ بر 300 تن زعفران ایرانی به سراسر جهان صادر می­شود.

چهار نوع عمده زعفران ایرانی، سرگل، نگین، سوپر نگین و پوشال وجود دارد برای خرید اینترنتی زعفران می توانید از وبسایت گلیران اقدام کنید.