عسل، شیرین ترین شهد سلامتی

از زمانی که سفر انسان به حیات کره زمین آغاز شد، هر آنچه برای ادامه ماجراجویی بر این کره خاکی نیاز داشت، در دسترس او قرار گرفت. زمینی سرسبز و پوشیده از گل‌ها، حشرات و حیوانات گوناگون که از گذشته تا به امروز، همراه و همسفر انسان در این ماجراجویی بزرگ بوده‌اند. قصد داریم در این مقاله شما را با زنبور عسل و همچنین یکی از مقوی‌ترین و مغذی‌ترین خوراکی‌های دنیا، یعنی عسل، بیشترآشنا کنیم. شاید به جرات بتوان گفت زنبور عسل یکی از قدیمی‌ترین حشرات بر روی زمین ‌می‌باشد. سال‌هاست انسان از حاصل دست‌رنج این حشره کوچک که خواص بی شماری دارد، بهره‌ها برده است. حال وقت آن رسیده تا با زنبور عسل ، محصولاتش و همچنین تاثیری که بر سلامت ما می‌گذارد، بیشتر آشنا شویم.

زنبور عسل

تا کنون بارها از فواید عسل برای بدن شنیده‌اید اما شاید تا این لحظه به نحوه تولید و حتی نحوه زندگی زنبور‌های عسل دقت نکرده باشید. در اینجا قصد داریم، کمی بیشتر درباره زندگی این حشرات کوچک و شیرین بدانیم. محل زندگی زنبورهای عسل کلونی نام دارد. درواقع این شش ضلعی زیبا که گویا مهندسی دقیقی ورای آن قرار دارد،  محل تولید یکی از بهترین مواد خوراکی دنیا می‌باشد که سال‌ها نه تنها مورد توجه انسان‌ها بلکه در بین حیوانات، بخصوص خرس‌ها نیز از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است. شاید انسان در هدایت زنبور‌های عسل برای ساخت کلونی‌ها و یا حتی هدایت آن‌ها به دشت‌ها برای دریافت شهد گل‌ها موثر باشد، اما در کارخانه تولید عسل آن‌ها نمی‌تواند دخالتی داشته باشد و تنها می‌تواند محصولات آن را برداشت کند. موم و عسل هردو مورد نیاز انسان می‌باشد. زنبور‌های عسل دارای سه طبقه اجتماعی می‌باشند. زنبور ملکه، زنبور‌های نر و زنبور‌های کارگر. از زمانی‌که لارو‌ها (کرم‌ها) تشکیل می‌شوند، بارها دگردیسی را تجربه می‌کنند تا به مرحله نهایی برسند و وظایف آن‌ها مشخص شود. زنبور ملکه در روز شانزدهم زندگی خود را آغاز کرده و به ملکه‌ای زیبا تبدیل خواهد شد.

این لارو خوش‌شانس که اکنون تبدیل به زنبور ملکه شده تا آخرین روز عمر خود شانس استفاده از ژل سلطنتی (رویال) را دارد، درحالی‌که، زنبور‌های نر و کارگر تنها سه روز حق استفاده از این ژل سلطنتی را دارند. در ادامه درباره ژل سلطنتی(رویال)، بیشتر توضیح خواهیم داد. جالب است بدانید، زنبورهای نر از تخم‌های غیربارور متولد میشوند و تنها کاری که در طول حیات خود انجام می‌دهند، بارور کردن ملکه است و متعهد به انجام امورات مرتبط با فرآیند تولید عسل نمی‌باشند. درواقع کلیه امور مرتبط با کندو بر عهده زنبوران ماده یا کارگر می‌باشد. زنبوران کارگر که در واقع، زنبوران ماده ای هستند که تخمدان‌های آنان توسعه نیافته است. بنابراین قادر به تولید مثل نیستند. آن‌ها کوچکترین اعضای کندو هستند که بزرگترین و مهمترین وظایف را در کلونی بر عهده دارند. هرچند مهم‌ترین عضو هر کلونی زنبور ملکه می‌باشد، اما وظیفه حفاظت از کندو، تهیه و تولید عسل و….. همه بر عهده زنبورهای ماده می‌باشد. ساختار بدنی زنبور ماده حیرت‌انگیز است. با وجود اینکه در مقایسه با زنبورهای ملکه و نر اندامی کوچکتر دارد، اما در همین جثه کوچک غدد هیپوفارژینال، نافه مشک، سبدی جهت گردآوری شهد گل و غدد ساخت موم قرار دارد. همان‌طور که متوجه شدید، کلیه امور مهم بر عهده کوچک اندام‌های مفید کندو، می‌باشد. جالب است بدانید، در شکم این زنبوران کوچک دو بخش وجود دارد، بخشی برای نگه‌داری شهد گیاهان که توسط شیری عضلانی به‌نام پیش شکمچه بسته میشود و اجازه ورود شهد به معده را نمی‌دهد. این بخش قابلیت انبساط دارد، بنابراین امکان حمل شهد بیشتری را برای زنبوران فراهم میکند.

زنبور عسل - خواص و فواید عسل برای بدن

در این بخش هضم صورت نمی‌گیرد و زنبور‌ها هنگام ورود به کندو، شهد را از دهان خود خارج میکنند. شهدی که توسط زنبوران ماده فراهم می‌شود، نه‌ تن‌ها برای تولید عسل، بلکه برای تغذیه سایر اعضای کندو نیز می‌باشد. زنبوران نر برای دریافت غذا باید زنبوران ماده را راضی کنند، که البته به سرعت راهش را پیدا خواهند کرد. بخش دیگر شکم آن‌ها به معده خودشان اختصاص دارد که غذای مورد علاقه خود را میخورند، انرژی لازم جهت پرواز و تهیه شهد را جمع کرده، هضم و دفع می‌کنند. جالب است بدانید، زنبوران عسل یکی از تمیز‌ترین حشرات بر روی کره زمین هستند و کندوی آن‌ها همیشه تمیز و مرتب می‌باشد. در طول زمستان که از کندو خارج نمی‌شوند، می‌توانند عملیات دفع و پرواز نظافتی خود را ماه‌ها به تعویق بیندازند. تا اینجا بیشتر با زنبورهای نر، زنبورهای ماده و بخشی از وظایف آن‌ها آشنا شدیم، حال زمان آن است تا کمی به زنبورهای ملکه بپردازیم. ملکه، یکی از مهم‌ترین ارکان کلونی زنبورهاست. وظیفه تولید مثل با ملکه می‌باشد. طی تحقیقات انجام شده درباره ملکه زنبورها، دانشمندان دریافته‌اند که تغذیه تا چه انداره می‌تواند بر مرغوبیت لاروها، مخصوصا لارو‌هایی که تبدیل به ملکه‌های آینده می‌شوند، تاثیرگذار باشد. بطور کلی در هر کلونی فقط یک ملکه وجود دارد. اگر ملکه ای احساس کند، قلمرو‌اش مورد تهدید ملکه ای دیگر قرار گرفته، به سرعت تمام زنبورها را خبر می‌کند تا به حفاظت از قلمرو‌اش بپردازد. طول عمر زنبورهای عسل نیز بسته به موقعیت‌شان متفاوت می‌باشد. زنبورهای ماده یا کارگر بسته به زمان تولد‌شان طول عمر متفاوتی دارند. زنبورهای متولد بهار حدود 4 الی 5 هفته و زنبورهای متولد پاییز 6 الی 8 ماه زندگی میکنند. زنبورهای نر طول عمرشان حدودا 3 ماه می‌باشد و زنبورهای ملکه تا 5 سال عمر مفید دارند.

مطلب مرتبط: خواص دمنوش چایی ترش

ژل سلطنتی (رویال) چیست؟

همانطور که در بالا گفته شد، زنبور ملکه تا آخرین لحظه از عمرش، از ژل رویال تغذیه می‌کند. زنبورهای ماده مسئولیت تهیه این ژل را بر عهده دارند، اما، به‌راستی ژل رویال چیست و چه خواصی دارد؟

در ابتدا باید بدانید، ژل سلطنتی که با نام‌های ژل رویال، شاه انگبین و شیر عسل شناخته می‌شود، به دو منظور تولید می‌شود. منظوراول از تهیه و تولید ژل سلطنتی، تغذیه و پرورش لارو‌ها می‌باشد. همانطور که در بالا اشاره کردیم، لاروها در 3 روز ابتدایی زندگی خود، از شاه انگبین استفاده می‌کنند. جالب است بدانید، تفاوت زنبورهای ملکه و ماده در مدت زمان مصرف این ژل می‌باشد. زنبور ملکه تا 5 روز و سایر زنبورها تن‌ها 3 روز ابتدایی عمر خود را از ژل رویال تغذیه می‌کنند. منظور دوم از تهیه ژل سلطنتی، تامین غذای ملکه می‌باشد. ملکه تا آخر عمر از ژل سلطنتی، تغذیه می‌کند. ماده مغذی، چسبناکی و کرم رنگی که رویال نام گرفته، درواقع، حاصل ترشح غدد حلقی زنبوران ماده‌ای می‌باشد که مسئولیت پرورش لاروها را بر عهده دارند. این ژل توسط آن‌ها درمکان‌هایی خاص در کندو، ذخیره می‌شود. عامل مهم و اصلی در تولید ژل رویال، گرده گل‌ها می‌باشد. زنبورعسل، از گرده گل‌ها تغذیه کرده و با فعل و انفعالاتی که روی آن انجام می‌دهد، سبب تولید ژل سلطنتی تولید می‌شود.

خواص ژل رویال

  • خواص ضد سرطانی

باید این مهم را مد نظر قرار داد: اگرچه این ژل خواص ضدسرطانی دارد، اما، باید به‌عنوان مکمل در کنار درمان قرار گیرد و نقش درمانی ندارد.

  • کاهش عوارض جانبی درمان سرطان (شیمی درمانی)
  • بهبود سیستم ایمنی بدن
  • بهبود سیستم عصبی بدن

ژل رویال می‌تواند بر بهبود آلزایمر و پارکینسون موثر باشد.

  • کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی
  • پروتئین‌های موجود در این ژل تاثیر مثبتی بر فشارخون دارد
  • کنترل دیابت و همچنین خواص ضد دیابت
  • درمان ناباروری در خانم‌ها و آقایان
  • بهبود علائم یائسگی
  • کاهش علائم مرتبط با کهولت سن
  • پیشگیری و حتی بهبود پوکی استخوان

در نظر داشته باشید، در کنار مزایای بی‌نظیرش، مانند هر ماده مفید دیگری ممکن است حساسیت هایی به صورت: تنگی نفس، تهوع، سرگیجه، تورم در گلو، افت فشار خون، التهاب و خارش پوست، در افراد ایجاد کند.

توصیه می‌شود افرادی با سابقه حساسیت به نیش زنبور، آلرژی و آسمو همچنین بانوان باردار و شیرده، از مصرف ژل رویال خودداری کرده و یا با مشورت پزشک استفاده نمایند.

فواید و خواص عسل برای بدن

  • ضد باکتری
  • بهبود عملکرد سیستم گوارش و تغذیه
  • بهبود علائم آلرژی
  • تقویت سیستم ایمنی
  • بالا بردن سطح انرژی در بدن
  • بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه
  • خواص بی‌نظیر در بهبود پوست و مو
  • درمان زخم‌ها و سوختگی‌ها
  • درمان بیماری‌های چشم

در این مقاله سعی کردیم، از زاویه‌ای دیگر، با بررسی و نحوه زندگی زنبور عسل، فواید و خواص عسل را برای شما بازگو کنیم. هنگام خرید این ماده مغذی در نظر داشته باشید، مرز باریکی بین تشخیص عسل طبیعی و تقلبی در بازار وجود دارد. بهترین راه‌‌کار برای تشخیص این مهم، ابتدا خرید از مراکز و افراد معتبر را به شما پیشنهاد میکنیم و سپس روش‌های تشخیص آزمایشگاهی، تن‌ها روش‌های مورد اعتماد می‌باشند.