از گذشته تا کنون چای و قهوه دو نوشیدنی جذاب و پر طرف‌دار درخانه‌ها و کافه‌های شهر در سرتاسر جهان می‌باشند. قصد داریم در این مقاله با این دو نوشیدنی پر طرف‌دار، خواص و انواع گونه‌ آن‌ها بیشتر آشنا شویم. همچنین، بتوانیم در آخر به درخواست همراهان عزیز مجله گلیران، در رابطه با مقایسه چای و قهوه، پاسخ دهیم.

تاریخچه چای

همان‌طور که می‌دانید، نوشیدنی پرطرف‌دار چای را به کشور‌های آسیایی زیادی نسبت داده‌اند، اما اصالت این نوشیدنی به چین برمی‌گردد. جالب است بدانید، گیاه ارزشمند چای، نخستین بار توسط امپراتوری وقت چین، به‌نام “شن نونگ” که از قضا در علم گیاه‌شناسی بسیار برجسته و حاذق بودند، کشف گردید. این گیاه و نوشیدنی‌های جذاب و پر خاصیت آن ابتدا در چین و سپس به سایر نقاط جهان راه پیدا کرد. همان‌طور که خوانده‌اید، واژه نوشیدنی های جذاب را برای گیاه چای، که در علم گیاه شناسی، او را با نام کاملیا سنسیس می‌شناسیم، به‌کار برده‌ایم. علت کاربرد این واژه در واقع به این دلیل می‌باشد که انواع چای از جمله:

  • چای سفید: متشکل از جوانه‌هایی است که طی فرآیند تبدیل به نوشیدنی، اکسیداسیون نشده‌اند.
  • چای سبز: از طریق حرارت، بخار و یا بو دادن آن در تابه‌های داغ، فرآیند اکسیداسیون ناچیزی را تجربه می‌کند.
  • چای زرد: چای سبز و زرد تقریبا مشابه یکدیگرند، با این تفاوت که چای زرد دارای طعم و مزه بهتری می‌باشد.
  • چای اولانگ: این گونه از چای فرآیند اکسیداسیون بیشتری را نسبت به گونه‌های قبل تجربه خواهد کرد.
  • چای سیاه: برگ‌هایی که بیشتر از تمام گونه‌ها، طی این فرآیند، اکسیده شده اند، تبدیل به چای سیاه می‌شوند.

خواص چای زعفران

جمله‌گی محصول گیاه چای یا کاملیا سنسیس می‌باشند. جالب است بدانید، با وجود‌اینکه منبع تمام گونه‌های چای، یک گیاه می‌باشد، اما خواص آن‌ها با یکدیگر متفاوت می‌باشد. علت تفاوت خواص در این گونه‌ها  از یک گیاه، نحوه برداشت و فرآوری آن‌ها می‌باشد. در این بین، چای سفید بیشترین میزان آنتی اکسیدان در بین انواع گونه‌های چای و چای سیاه کمترین میزان آنتی اکسیدان را به خود اختصاص می‌دهند. جالب است بدانید، چای سیاه، توانسته، در بین کشورهای هند، ایران، ترکیه، پاکستان و اکثر کشورهای جنوبی و غربی آسیا طرف‌داران بیشتری به خود اختصاص دهد. برخلاف تصور عموم مردم که طبع چای را سرد می‌دانند، از نظر حکمای طب سنتی طبع چای گرم و خشک می‌باشد، لذا از این جهت به افرادی با مزاج گرم توصیه می‌شود، چای را همراه با شیر نوشیده تا طبع آن‌ را متعادل سازد.

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، خاستگاه چای کشور چین می‌باشد، سپس، توسط بازرگانان به سایر نقاط جهان راه پیدا کرد. در اروپا مردم تا مدت‌ها نوشیدنی چای را با تعجب، نگریسته و می‌نوشیدند. تا مدت های زیادی چای متعلق به طبقه بزرگان، اشراف و قضات بود و به تدریج، در بین مردم عادی، جای خود را پیدا کرد و تا امروز، محبوبیت خود را در جهان، بین تمام اقشار و طبقات اجتماعی، حفظ کرده است. تجارت پرسود و محبوبیت این نوشیدنی در جهان موجب شد، پانزدهمین روز از ماه دسامبر را با نام چای، نام‌گذاری شود. نخستین بار کشورهند این تاریخ را به مناسبت فروش پرسود چای، نام‌گذاری کرد. امروزه سراسر جهان این روز را با آداب و رسوم مختلف جشن می‌گیرند. هرچند در این زمان برداشت برگ‌های سبز چای، دومین ماه از فصل بهار یعنی ماه اردیبهشت میباشد. ما ایرانیان، هرساله  در ایران علاوه بر جشن‌های زیبا و متنوعی که در هنگام برداشت چای برپا کرده و در آن به پای‌کوبی میپردازیم، روز جهانی چای را که مصادف با 24 آذرماه که در واقع آخرین ماه از فصل پاییز می‌باشد را نیز، گرامی می‌داریم. حال که کمی با تاریخچه و انواع گونه‌های چای آشنا شدیم، بهتر است خواص آن را نیز بدانیم.

خواص چای

  • تقویت سیستم ایمنی در بدن
  • ایجاد تعادل در مزاج
  • تقویت و آرام‌بخش اعصاب معده
  • تاثیر مثبت بر دستگاه گوارش
  • کاهش فشار خون
  • کنترل دیابت
  • بهبود عملکرد مغز و افزایش تمرکز

نکته بسیار مهمی که باید به آن دقت کرد، رعایت تعادل در مصرف چای، مانند سایر نوشیدنی‌ها و مواد خوراکی دیگر می‌باشد. حال اگر به چای ادویه‌های مختلف دیگر را نیز اضافه کنید، علاوه بر عطر و رنگ آن، می‌توانید از خواص بیشتر در این گونه دم‌نوش‌ها بهره‌‌مند شوید. در این بخش قصد داریم، شما را با دمنوش زعفران و همچنین خواص چای زعفران آشنا کنیم. همان‌طور که آگاه هستید، زعفران، ادویه‌ای ایرانی، معطر، خوش آب و رنگ و مطبوع می‌باشد. زمانی‌که چای به ایران ورود کرد، ایرانیان خوش ذوق از ترکیب چای خوش طعم چینی و زعفران، ادویه خوش رنگ و معطر ایرانی، دم‌نوشی مطبوع تهیه کردند. زعفران علاوه بر عطر و رنگ مطبوعش دارای خواص بی‌شماری می‌باشد، افزایش گردش خون در بدن، افزایش ایمنی در بدن، بهبود عملکرد قلب، کنترل دیابت، تقویت استخوان‌های بدن، ضد افسردگی، جلوگیری از سرطان، درمان التهابات و کاهش درد، این‌ها، تنها بخشی از خواص زعفران می‌باشند. حال تصور کنید، ترکیب چای و زعفران، تا چه اندازه می‌تواند بر سلامت بدن تاثیر گذارد.

شما می توانید برای خرید چای طعم دار به سایت گلیران مراجعه کنید.

خواص چای و زعفران

  • تنظیم فشار خون
  • بهبود عمل‌کرد مغز و تقویت حافظه
  • بهبود درد‌های قاعدگی
  • بهبود عمل‌کرد چشم و افزایش قدرت بینایی
  • بهبود التهابات و مسکن درد‌های ناحیه شکم

برای تهیه دمنوش چای زعفران در منزل، نیازمند چای و زعفران مرغوب، می‌باشید. شرکت توسعه اسفدان شرق، با نام تجاری گلیران کار را بر شما آسان کرده است. شما می‌توانید علاوه بر خرید چای و زعفران برای تهیه این دمنوش در منزل و توسط خودتان، با مراجعه به سایت خرید زعفران مرغوب‌ترین کالاها را در سریع‌ترین زمان ممکن تهیه نمایید و همچنین، با خرید چای زعفران گلیران، که به‌صورت دمنوش آماده، جهت سهولت کار شما عزیزان تهیه شده، آسایش را به خود و خانواده عزیزتان هدیه دهید، و زمان بیشتری را درکنار عزیزانتان صرف نمایید. به راستی نوشیدن یک فنجان چای زعفران در فنجان کمر باریک با عطر گلیران، آرامش و سلامتی را برای شما و عزیزانتان به ارمغان خواهد آورد.

تاریخچه قهوه

بعد از چای، قهوه دومین نوشیدنی پرطرف‌دار در جهان به شمار می‌آید. جالب است بدانید، قهوه میوه درختی به‌نام گلدری است که میوه‌های آن شبیه به گیلاس می‌باشد. قهوه نیز مانند چای، گونه‌های مختلفی دارد، که البته باز هم مانند چای، از یک گیاه با فرآوری های متفاوت به وجود می‌آیند.

  • قهوه سبز: دانه‌های سبز رنگ قهوه می‌باشند که فرآوری نشده است.
  • قهوه تیره: عمدتا ما این قهوه را می‌شناسیم و مصرف میکنیم. درواقع، دانه‌های قهوه سبز است که حرارت دیده و به رنگ قهوه ای در می‌آید.

در رابطه با تاریخچه قهوه، نظرات متفاوتی، بیان شده است. عده ای قهوه را کشف شده توسط چوپانی از اتیوپی می‌دانند. عده‌ای دیگر کشف آن را به عارف و صوفی یمنی نسبت داده‌اند. اگرچه، داستان‌‌های بسیاری از پیدایش قهوه مطرح می‌شود اما مهم‌تر از همه، افزایش روزانه این نوشیدنی لذت‌بخش می‌باشد.

خواص قهوه

  • آنتی اکسیدان قوی
  • تقویت حافظه (مخصوصا حافظه کوتاه مدت)
  • پیشگیری از ابتلاءبه آلزایمر
  • کاهش بیماری‌های کبدی
  • کاهش بیماری‌های قلبی
  • افزایش متابولیسم در بدن و بهبود عملکرد فیزیکی هنگام ورزش
  • کاهش ابتلاء به نقرس
  • کاهش وزن

مقایسه چای و قهوه

همان‌طور که در بالا ملاحظه کرده‌اید، در مقایسه چای و قهوه خواص مشترک زیادی به چشم می‌خورد. لذا در اینجا می‌توان گفت انتخاب یکی از این دو به‌عنوان نوشیدنی موردعلاقه شما، مرتبط با ذائقه‌تان می‌باشد. نوشیدن چای و قهوه به سبک سنتی، خواص بسیاری برای سلامت شما به همراه دارد. همان‌طور که می‌دانید، بعد آب، چای و قهوه مفید‌ترین و پر‌طرف‌دار‌ترین نوشیدنی‌های جهان به حساب، می آیند. در نظر داشته باشید، با افزودن شکر، خامه و مواد اضافه در آن‌ها، می‌توانید این نوشیدن‌های مفید را به مضر تبدیل کنید. نکته مهم دیگری که در مقالات گوناگون بارها به آن اشاره کردیم، رعایت تعادل در میزان مصرف چای و قهوه می‌باشد. درکنار خواص بی‌شمار، زیاده روی در مصرف، سبب بروز عوارض برای مصرف کننده می‌گردد.

لحظه ای با گلیران

نشان تجاری گلیران، با سال‌ها تلاش در عرصه مواد غذایی، همواره در تلاش بوده تا با بهترین کیفیت و تنوع در محصول، همچنین بسته بندی مناسب، خدمات درخور و شایسته ایرانی را به شما ارائه کند. همچنین با یافتن راهی در جهت کاهش زمان شما در آشپزخانه و صرف بیشتر زمان با خانواده‌تان در صدد ایجاد آرامش بیشتری در خانه‌های شما می‌باشد.