پرورش طلای سرخ

زعفران طلای سرخی در بازارهای جهانی است که تا کنون بارها درباره‌ی آن صحبت کرده‌ایم‌، امروز نیز می‌خواهیم از منظری دیگر زعفران را مورد بررسی قرار داده و با طریقه‌ی کاشت زعفران‌، این زیبای گران قیمت، آشنا شویم. بطور کلی زعفران گیاهی است نیمه گرمسیری که با زمستان‌های ملایم و تابستان‌های خشک سازگار است. علی‌رغم آب و هوای شمال کشور که مناسب رویش و پرورش هرگونه گیاه است‌، اما به دلیل باران‌های پی‌در‌پی به هیچ عنوان مناسب کاشت این گیاه قانع نیست. هرچند حاصل این گیاه ادویه‌ای گران قیمت است که حتی آن را طلای سرخ می‌نامند‌، اما روش کاشت آن آنقدر آسان است که حتی می‌توانید گلدان کوچکی از آن را در خانه خود داشته باشید. فراموش نکنید‌، گرچه کاشت این گیاه آسان است، اما نگه داری از آن نیازمند صبر و دقت است.

همانطور که می‌دانید، گیاه زعفران شامل سرگل، سرخ‌ترین و بالاترین بخش آن است که عطر و بوی خالص زعفران متعلق به این بخش است. نگین، علاوه بر اینکه عطر و بوی سرگل را همراه خود دارد‌، دارای رشته‌هایی بلندتر و زیباتر است . سوپرنگین، این بخش از گیاه زعفران عموماً صادراتی است، زیرا علاوه بر عطر و بوی سرگل و شامل رشته های بلندی است که بخش کمتری پوشال دارد و طرفداران خاص خود را درمیان انواع زعفران دارد. پوشال، قسمت انتهایی نزدیک به ریشه را شامل می‌شود که خواص زعفران را دارد اما گویی بویی از زعفران نبرده است! و در آخر، ریشه زعفران که آنرا اصطلاحا بنام خامه می‌شناسیم.

همچنین این گیاه بنفش رنگ و بومی فلات ایران، خواص بی‌شماری دارد که پیشتر به آن اشاره کرده‌ایم و در اینجا به اختصار به آن می‌پردازیم:

  1. آرام‌بخش و نشاط‌آور
  2. اثرات آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی
  3. کمک به ترمیم بخش‌های آفتاب‌سوخته پوست و…

اگر شما هم می‌خواهید گلدانی از طلای سرخ در خانه خود داشته باشید، با ما همراه شوید.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، روش‌های مدرن کشاورزی و همچنین تغییرات آب و هوایی، روش‌های مختلفی برای پرورش انواع گیاهان به وجود آمده است. امروزه با وجود گلخانه‌های بزرگ و مجهز در هر نقطه‌ای از جهان که باشید می‌توانید هر گیاه و میوه‌ای را پرورش دهید. فقط کافیست اطلاعات کافی از نحوه نگهداری آن را بدانید. در گذشته تنها در زمین‌های کشاورزی مناسب در مناطقی خاص گیاه زعفران پرورش پیدا می‌کرد، اما امروزه با کمی آگاهی و ایجاد شرایط آب و هوایی مناسب حتی میتوان به پرورش این گیاه در خانه و کسب درآمد از طریق آن پرداخت. جالب است بدانید، گیاه زعفران، بصورت خودرو در مناطق شمال‌شرقی ایران استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی یافت می‌شود اما کفاف تقاضای مصرف‌کنندگان را نمی‌دهد، بنابراین با تکثیر پیاز، هم مناطق بیشتری تحت کشت زعفران می‌رود، و هم تولید گسترش میابد. با گسترش تولید، نیاز بازار مرتفع می‌شود و با ایجاد اشتغال و کارآفرینی، افراد بیشتر صاحب شغل و سرمایه می‌شوند. در ادامه با شرایط رشد و نگهداری این گیاه آشنا خواهیم شد.

  • شرایط آب و هوایی

همانطور که در بالا اشاره کردیم، زعفران، گیاهی نیمه گرمسیری است و بهتر است پیاز آن در فضایی به دور از درختان و با بادهای ملایم و خشک کاشته شود.

  • خاک مناسب

بهترین و مناسب‌ترین خاک برای رشد گیاه زعفران، مخلوطی از هوموس یا گیاخاک و خاک لومی است. هوموس یا گیاخاک با تقویت خاک و لومی با نگهداری به اندازه آب درون خود‌، بستری مناسب جهت رشد این گیاه فراهم می‌آورد. عمق مناسب برای کاشت این گیاه بین 15 تا 20 سانتی متر از سطح زمین است تا هم در سرمای زمستان و هم در گرمای تابستان به آن آسیبی نرسد.

  • آبیاری مناسب

به طور کل و با توجه به شرایط آب و هوایی گیاه زعفران نیازمند 4 تا 5 وعده آبیاری است، که آبیاری اولیه‌ی آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. معمولاً در اواخر شهریور و اوایل مهر بسته به منطقه کاشت گیاه زعفران آبیاری اول صورت می‌گیرد.

آبیاری دوم که به آبیاری زاج آب معروف است معمولا 40 روز پس از آبیاری اول صورت می‌گیرد ولی باید قبل از آن کود مناسب اوره در زمین پخش و سپس آبیاری دوم را انجام داد تا پیاز زعفران تقویت شده وگل‌های با کیفیت‌تری به بار بنشیند.

آبیاری سوم به آبیاری وجین شهرت دارد زیرا سبب آسان‌تر چیده شدن علف هرز مزرعه گیاه زعفران می‌شود.

آبیاری چهارم اواخر اسفند و به منظور حفظ رطوبت پیاز گیاه صورت می‌گیرد که باعث درشت‌تر شدن پیاز زعفران می‌شود.

آبیاری پنجم که موعد آن، اوایل فروردین است. این آبیاری قبل از زرد شدن برگ‌های زعفران انجام می‌شود و به آبیاری زعفران شهرت دارد.

جالب است بدانید، می‌توانید پیاز زعفران را یک‌بار با روش‌های اصولی بکارید و تا 8 سال برداشت زعفران از همان پیاز را داشته باشید. بخاطر بسپارید، بهتر است جهت جلوگیری از آفات و قارچ‌هایی که ممکن است پیاز زعفران با آن درگیر شود، بعد از 4 تا 5 سال در زمان خواب پیاز، زمین را تغییر داده و آن‌ها را در زمینی که از قبل تقویت کرده و مناسب ادامه خواب این گیاه است بکارید.

زعفران نیز مانند هر گیاه دیگری از گزند آفات در امان نیست. موش‌ها، خرگوش‌ها و حتی خارپشت‌ها، آفت مزارع زعفران هستند و باید برای جلوگیری از حضور این مهمانان ناخوانده در مزرعه تدابیر لازم را اندیشید. انتخاب فنس‌های مناسب و سرکشی مداوم مزارع جهت جلوگیری از ورود موش‌ها می‌تواند راهکارهای اولیه و مناسبی در این زمینه باشد. انتخاب پیاز سالم و همچنین ضد‌عفونی کردن آن قبل از کاشت، می‌تواند تا حد زیادی از مبتلا شدن پیازهای زعفران به آفت‌ها و قارچ‌ها جلوگیری کند. با در نظر گرفتن راهکار‌های ذکر شده می‌توانید تا حد زیادی از مزارع زعفران خود بخوبی حفاظت کنید. نکته‌ی دیگری که از اهمیت ویژه‌ای در کاشت زعفران برخوردار است، پیاز زعفران است. بهتر است پیازهایی در وزن 8 گرم انتخاب کنید تا زعفران مرغوب‌تری حاصل شود. اگر پیاز زعفران شما از کمتر از 8 گرم وزن داشت باید آن را به صورت جدا در خاکی که به طور کامل تقویت شده و تقویت شده برای رشد پیاز، انتقال داد و پس از رشد مناسب به مزارع بزرگتر منتقل گردد. در نظر داشته باشید، با کوددهی مناسب (کود حیوانی بهترین گزینه جهت تقویت خاک اشت)، تامین مواد آلی مورد نیاز خاک و هرس به موقع علف های هرز موجود در مزرعه می‌توانید محصول پربارتر و باکیفیت‌تری پرورش دهید.

نحوه چیده زعفران

حال که با طریقه کاشت زعفران تا حدی آشنا شدید، شاید طریقه برداشت محصول نیز برایتان جالب باشد. کلاله‌‌های زعفران بعد از بارور شدن، به مرحله برداشت می‌رسند. جالب است بدانید، جهت حفظ طراوت و شادابی کلاله‌ها، گل زعفران، معمولا صبح زود یا عصر چیده می‌شود که گل بصورت غنچه و یا نیمه باز است و کمترین میزان آسیب را به کلاله وارد می‌کند. هرچه کلاله سالم‌تر چیده شود، ارزش زعفران شما بالاتر است. گل‌های چیده شده زعفران را باید در ظروف حصیری منفذدار و یا کیسه‌های نخی جمع‌آوری کرد. بخاطر داشته باشید، گل‌ها روی هم انباشته نشود، زیرا سبب آسیب‌دیدن کلاله می‌گردد.

خشک کردن زعفران

مراحل پخت برنج زعفرانی - خرید زعفران - مراحل تولید زعفران

بعد از چیدن زعفران نوبت به خشک کردن آن میرسد، در گذشته زعفران را چند روز در هوای خشک و گرم می‌گذاشتند تا کلاله‌ها خشک شوند، که این روش معایب زیادی داشت. از جمله، از بین رفتن عطر و بوی اولیه و فراوان زعفران، کاهش قدرت رنگ‌دهی و جذب آلودگی‌های محیطی، اما امروزه به واسطه‌ی ‌پیشرفت تکنولوژی، استفاده از خشک‌کن‌های صنعتی کار را بسیار ساده‌تر و کاربردی‌تر کرده است.

بسته بندی زعفران

اکنون آخرین مرحله فرآیند تولید شما است. رطوبت و دمای مناسب محیط باید حفظ شود. سعی کنید محل نگهداری زعفران دور از نور و درجه حرارت محیط زیر20 درجه سانتی گراد باشد.

خرید زعفران

در اینجا قصد داریم همراه شما در خرید زعفران باشیم. زعفران نیز مانند هر ماده غذایی دیگری دارای درجه بندی کیفی است. همانطور که گفته شد، درجه‌بندی کیفی بستگی به زمین، شرایط رشد و آب‌و‌هوایی، پیاز مرغوب و حتی نحوه برداشت محصول دارد. امروزه در خرید زعفران، مخصوصا خرید اینترنتی زعفران شاهد فروش کالاهایی هستیم که متاسفانه وقتی به دست خریدار می‌رسد، رضایتی در بر نخواهد داشت. زعفران اصل به رنگ تیره است و مزه تلخی دارد، هرگونه شیرینی در طعم زعفران اصالت آن را زیر سوال می‌برد. گاها شاهد این ماجرا هستیم که سودجویان، از گیاه گلرنگ استفاده کرده و با رنگ‌کردن و اضافه کردن آن به زعفران، وزن آن را بالابرده اما کیفیت را پایین می‌آورند. به خاطر داشته باشید، کلاله‌های زعفران شیپوری شکل هستند. بهترین راهکار‌، هنگام خرید اینترنتی، خرید از سایتهای معتبر و برندهای شناخته است. ضمناً برندهای معتبر فروشگاه اینترنتی جهت دسترسی آسان شما به محصولات خود‌را دارند، پس شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی برند معتبر و مورد نظر خود، با اطمینان از کیفیت و پشتیبانی محصولات، خرید اینترنتی با کیفیتی داشته باشید.

حرف آخر

تلاش کردیم تا شما را با مراحل کاشت تا برداشت زعفران، این ادویه سلطنتی، آشنا کنیم. شرکت توسعه اسفدان شرق مفتخر است با کمک نیروی کار زبده و دستگاه‌های به روز، بهترین و با کیفیت‌ترین زعفران ایران را در اختیار هموطنان خود گذاشته و حتی در عرصه بین المللی نیز جوایز گوناگون صادراتی را از آن خود کند. شما می‌توانید با مراجعه به سایت گلیران  لذت خرید و پشتیبانی اینترنتی محصولات با کیفیت ما را تجربه کنید. خوشحالیم که بعد از چهار‌ دهه تلاش بی‌وقفه، میزبان شما درخانه‌هایتان هستیم.