مراحل کاشت زعفران در خانه – گلدان

زعفران یکی از شناخته‌ترین ادویه‌های ایران و جهان به شمار می‌رود که با اضافه‌کردن کمی زعفران به غذا، طعم و رنگ بسیار فوق‌العاده‌ای به غذا می‌دهد و مخاطبان زیادی را در سراسر دنیا مجذوب خودکرده است. پیاز زعفران مقاومت بسیار بالایی دارد و گیاه کم دردسری برای کاشت به شمار می‌رود. به دلیل کم‌توقع بودن این گل، شما می‌توانید به‌راحتی در خانه و گلدان زعفران بکارید و جالب است که بدانید پیاز زعفران نیازی به جابه‌جایی و تعویض خاک و گلدان تا 5 سال ندارد. در این مطلب قصد داریم مراحل کاشت زعفران در گلدان و منزل را کاملاً توضیح بدیم.

برای آشنایی با مراحل کاشت زعفران در گلدان و منزل با ما همراه باشید.

مراحل کاشت زعفران در گلدان

مراحل کاشت زعفران در خانه

برای کاشت زعفران در گلدان باید اول پیاز زعفران را تهیه کنید. برای خرید پیاز زعفران می‌توانید به گلخانه و یا بذرفروش‌ها مراجعی کنید. توجه بفرمایید برای کاشت زعفران در گلدان 20 سانتیمتری نیاز به تهیه 7 پیاز زعفران است؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود که اول گلدان مناسبی برای کاشت زعفران انتخاب کنید. بهتر است گلدان سفالی باشد و دارای سوراخ‌هایی در انتهای گلدان وجود داشته باشد تا آب اضافی بعد از هر بار آب دادن به‌راحتی از گلدان خارج شود و پیاز زعفران خراب نشود.

گلدان را باید با مخلوطی از کود پوسیده و خام باغچه پر کنید. سپس گلدان خود را به پنج قسمت تقسیم کنید و در هر قسمت از آن به عمق تقریباً 15 سانتی‌متر بین 4 الی 5 پیاز زعفران بکارید. توجه بفرمایید که تعداد کاشت زعفران به سایز گلدان شما بستگی دارد. در ادامه، پیازهای زعفران باید روبه‌بالا باشند و با فاصله 3 سانتی‌متر از هم چیده شوند. سپس روی پیاز زعفران را حداقل با 10 سانتی‌متر خاک بپوشانید.

بهترین زمان کاشت زعفران در گلدان اواخر خرداد می‌باشد.

فرایند آبیاری زعفران در گلدان

چنانچه پیاز زعفران را در ماه خرداد کاشتید نیازی به آب دادن تا مهرماه ندارید. زیرا پیاز زعفران فعالیتی ندارد و آب دادن باعث فاسد شدن پیاز زعفران می‌شود. در مهرماه، آبیاری باید به فاصله هر 10 روز انجام شود و آبیاری باید به میزانی باشد که تمام خاک گلدان خیس شود و آب اضافی از سوراخ‌های گلدان خارج شود. اگر کاشت پیاز زعفران را در همان مهرماه انجام داده 10 روز پس از کاشت آبیاری را شروع کنید.

محل گلدان زعفران

مراحل کاشت زعفران در خانه

بهتر است پس از کاشت پیاز زعفران تا اولین آبیاری، گلدان را در مکانی خنک قرار دهید که نور مستقیم خورشید به آن نمی‌تابد ولی بعد از اولین آبیاری پیاز زعفران جای گلدان را عوض کرده و آن را زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید. در نظر داشته باشید که فقط در تابستان که آفتاب برای پیاز زعفران ممکن است مضر باشد جای آن را عوض کنید و در مکانی کمی خنک‌تر قرار دهید و پس از اولین آبیاری در ماه مهر دوباره جای گلدان را عوض کرده و زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید.

گل زعفران در آبان‌ماه قابل رویت است و متأسفانه ماندگاری زیادی ندارد و باید در 2 روز اولیه وقتی‌که رشد گل کامل شد آن‌ها را برداشت کنید.

مشکلات کاشت زعفران در گلدان

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کاشت زعفران احتمال مبتلا شدن پیازهای زعفران به ویروس است که متأسفانه دچار نابودی کلی پیاز و یا عدم رشد جوانه‌ها می‌شود و هیچ درمانی برای گیاه ویروسی وجود ندارد. قبل از خرید پیاز زعفران باید از سلامت آن مطمئن باشید و اگر علائم ویروسی شدن در یکی از پیازهای زعفران را مشاهده کردید سریعاً آن را از خاک در بیاورید تا بقیه پیازهای زعفران آلوده نشوند.

زعفران کاشت شده در خانه

هر یک کیلو پیاز کاشت شده زعفران فقط 2 گرم زعفران در سال اول به شما می‌دهد ولی در سال‌های آینده این مقدار کم‌کم افزایش پیدا می‌کند و پیاز زعفران شما در سال‌های متوالی چندبرابر می‌شود. مراحل برداشت زعفران را در مطلب قبلی کامل توضیح دادیم. همچنین از زعفران به‌دست‌آمده می‌توان نبات زعفرانی و یا حتی شربت زعفران تهیه کرد که خواص متعددی برای سلامت روح و جسم دارند.