مقایسه زعفران ایران با زعفران اسپانیا

زعفران یکی از گران‌ترین ادویه‌های موجود در بازار می‌باشد. از هر گل زعفران فقط 3 رشته زعفران می‌تواند برداشت کرد. تصور کنید برای به‌دست‌آمدن 1 گرم زعفران به چه اندازه‌ای گل زعفران نیاز است. به علت حساس بودن گل‌های زعفران، گل زعفران را نمی‌توان با مدرن‌ترین ماشین‌آلات کشاورزی برداشت کرد. زعفران باید به‌صورت سنتی و با دست برداشت شود. زعفران در مناطقی که دارای تابستان‌های گرم، و پاییز و زمستان به نسبت ملایمی دارد کاشت می‌شود.

کشورهای زیادی به کشت و برداشت زعفران می‌پردازند. اما در این مطلب ما قصد داریم که زعفران ایران با اسپانیا را با هم مقایسه کنیم. کدام بهتر است، زعفران ایران یا زعفران کشت شده در اسپانیا؟ چطور می‌توان زعفران اصل را از غیر اصل تشخیص داد؟

چرا زعفران گران است؟

تابه‌حال به این فکر کردید که چرا زعفران گران‌ترین ادویه جهان به شمار می‌رود؟ یکی از بزرگ‌ترین دلایل آن استفاده از نیروی کار سنتی می‌باشد. در اسپانیا معمولاً زعفران در مزرعه‌های خانوادگی کاشت می‌شود و به دلیل کمبود زعفران و استفاده از راهکارهای متعدد قیمت زعفران در این کشور گران است ولی در ایران به دلیل وجود مزارع بسیار زیاد زعفران در خراسان، کمبود زعفران وجود ندارد و ولی به علت روند طولانی زعفران قیمت این طلای قرمز در ایران نیز به نسبت دیگر ادویه‌های موجود در بازار گران‌تر است.

شکل و اندازه زعفران

زعفران ایران با زعفران اسپانیا

در شکل و اندازه زعفران ایران با اسپانیا تغییرات جزوی وجود دارد. در زعفران ایرانی تمام ریشه‌های زعفران قرمز می‌باشند اما در زعفران اسپانیایی به علت مراحل خشک‌کردن پیچیده؛ زعفران همراه با ریشه‌های زردرنگ عرضه می‌شود. البته، در بهترین نوع زعفران اسپانیایی تمام ریشه‌های آن درست مثل زعفران ایرانی کاملاً قرمز هستند.

در زعفران ایرانی به علت کرو سین (crocin) بالای گل زعفران تمام ریشه‌های زعفران قرمز هستند و این نشانه با کیفیت بودن زعفران است. اما زعفران اسپانیایی در مقایسه با زعفران ایرانی رنگ روشن‌تری دارد و این به دلیل کمبود کروسین و مراحل خشک کردن زعفران است که در این کشور به کار می رود. نشانه دیگر زعفران اسپانیایی کوتاه بودن و فرفری بودن زعفران است، اما در زعفران ایرانی ریشه زعفران بلند و به نسبت کلفت است.

زعفران اسپانیا

اسپانیا یکی از صادرکننده‌های زعفران در دنیا است اما بزرگ‌ترین تولیدکننده زعفران نیست. بیشترین زعفران تولید شده در اسپانیا در منطقه لا مانچا (La Mancha) کاشت و برداشت می‌شود و زعفران اسپانیا دارای چندگونه می‌باشد.

گونه‌های زعفران اسپانیایی

  1. کوپ (Coupe): کوپ بهترین نوع زعفرانی است که در اسپانیا برداشت می‌شود. تمام ریشه‌های زعفران کوپ قرمز بوده و از نظر کیفیت با زعفران سرگل ایرانی رقابت می‌کند.
  2. لا مانچا (La Mancha): لا مانچا گران‌ترین زعفران اسپانیایی می‌باشد. دلیل گرانی این زعفران هم به دلیل کاشت و برداشت این زعفران در منطقه کوچک لا مانچا می‌باشد.
  3. ریو (Rio): ریو زعفران درجه 3 اسپانیایی می‌باشد که دارای کیفیت زیاد مناسبی نیست و معمولاً در این نوع زعفران ریشه‌های زرد رنگ زعفران موجوده، که این ریشه‌ها به دلیل حرارتی که به زعفران داده می‌شود تا خشک شود به وجود آمده. زعفران ریو جایگزین مناسبی برای لا مانچا و کوپ به‌حساب میان.
  4. سیررا (Sierra): سیررا بی‌کیفیت‌ترین زعفران اسپانیایی شناخته شده که به‌ندرت ریشه‌های قرمزرنگ در این نوع زعفران پیدا می‌شود.

زعفران ایران

زعفران ایرانی یکی از بهترین زعفران‌های موجود نه‌تنها در بازار ایران بلکه در بازار جهانی می‌باشد. تولیدکننده‌های زعفران در ایران معمولاً از زعفران محصولات دیگری نیز تولید می‌کنند که در بازار داخلی و جهانی طرف‌داران زیادی دارد. مثل، نبات زعفرانی، چای زعفرانی، دمنوش نبات دار.

گونه‌های زعفران ایرانی

  1. سرگل: زعفران سرگل از قسمت ابتدایی زعفران (کلاله و یا سر قلم) تهیه می‌شود. زعفران سرگل زنگ و عطر فوق‌العاده‌ای دارد و در بازار ایران و جهان محبوبیت خواصی رو دارد.
  2. سوپر نگین: زعفران سوپر نگین بهترین زعفران موجود می‌باشد و دارای بهترین کیفیت و بالاترین قیمت می‌باشد. این نوع زعفران در بازارهای جهانی به نام all red نیز شناخته شده و طرفداران زیادی دارد.
  3. نگین: زعفران نگین کیفیت متوسط رو به بالایی دارد که دارای کلاله‌های بزرگ‌تری و همچنین زعفران‌های زرد رنگی می‌باشد.
  4. پوشال: کیفیت زعفران پوشال خیلی پایین‌تر از زعفران‌های ایرانی است زیرا معمولاً زعفران پوشال با خامه زعفران برداشت می‌شود و بقای بیشتری دارد.

زعفران ایران با زعفران اسپانیا

راه‌های تشخیص زعفران تقلبی

روش‌های مختلفی برای تشخیص زعفران تقلبی وجود دارد. گاهی شما برای خرید زعفران به روش‌های آنلاین اتکا می‌کنید و متأسفانه برخی از افراد سودجو برای درآمد بیشتر زعفران تقلبی را به‌عنوان زعفران اصل برای شما ارسال می‌کنند. چطوری تشخیص بدیم که خرید زعفرانی که انجام دادیم درست بوده؟

  1. مزه کردن: یکی از راه‌های تشخیص تقلبی بودن زعفران مزه کردن آن است. زعفران به دلیل عطر و رنگی که دارد به شما این ذهنیت را می‌دهد که طعم زعفران شیرین است ولی این‌طور نیست. اگر زعفرانی که شما امتحان کردید شیرین بوده به‌خودی‌خود، تقلبی است.
  2. آب سرد: مقداری زعفران را داخل یک لیوان آب سرد بی اندازید، اگر زعفران بلافاصله رنگ قرمزی تولید کرد این زعفران تقلبی می‌باشد. زعفران اصل به‌کندی رنگ آب را به طلایی درمی‌آورد.