تاثیر گیاهان دارویی بر سلامت انسان (درمانگران طبیعت)

انسان از دیرباز برای درمان بسیاری از بیماری‌های خود به طبیعت پناه برده است، زیرا انسان نیز بخش کوچکی از طبیعت پهناور به‌شمار می‌آید. اگر واژه درمانگر را برای معرفی گیاهان دارویی که با خاصیت درمانی خود سال‌ها ناجی بشر از امراض گوناگون بوده‌اند، به‌کار ببریم، اشتباه نکرده‌ایم. همان‌طور که می‌دانید، درمان‌های گیاهی، بخشی از فرهنگ پزشکی ملل مختلف را شامل می‌شوند. مصریان باستان، بومیان و سرخپوستان آمریکا و همچنین چینیان از گذشته های دور، ارادت خاصی به درمانگران طبیعت داشته‌اند. همانطور که میدانید، ایرانیان نیز در زمینه شناخت و استفاده از درمان‌های گیاهی دارای شهرتی کهن می‌باشند و در گذشته‌های دور، از دانش پیشرفته‌ای در این زمینه برخوردار بوده‌اند. اگرچه با آتش زدن کتاب‌خانه‌های ایران توسط مغولان، بسیاری از دانش کهن ما از میان رفت، اما با ظهور دانشمندانی نظیر ابن سینا، استفاده از گیاهان دارویی احیا و مورد اقبال قرار گرفت. بطوری‌که امروزه، در علم پزشکی از سراسر جهان به ابن سینای بزرگ، دانشمند و پزشک برجسته ایرانی و همچنین تجربیات او در زمینه‌های گوناگون، استناد می‌شود. اگرچه انسان، با ورود به دنیای صنعت و پیشرفت تکنولوژی، کمی از طبیعت خود دور شد، طی دهه‌های گذشته به اصل خویش بازگشت و برای درمان بیماری‌های خود به دنبال گیاهان دارویی، این درمانگران طبیعت شتافت.

در این زمینه تکنولوژی با پیشرفت‌های فراوان، کمک شایانی به شناخت درمان‌های طبیعی و گیاهان دارویی کرده است، بطوری‌که امروزه، به وسیله اینترنت و جستجوی نام هر گیاه می‌توانید، از خواص درمان‌گری آن مطلع شوید. چربی خون، یکی از بیماری‌های رایجی می‌باشد که گریبان بشر امروز را گرفته است. در این مقاله قصد داریم، به بررسی گیاهان دارویی و دمنوش‌هایی که در بهبود، کنترل و یا حتی جلوگیری از بیماری چربی خون موثر می‌باشند، بپردازیم، همچنین تآثیر آن‌‌ها را بر سلامت انسان مورد نقد و بررسی قرار دهیم. چربی خون که این روزها سن و سال نمی‌شناسد، گریبان بسیاری از افراد جامعه را گرفته است. اگرچه این بیماری شایع، مستقیما سلامت فرد را تهدید نمیکند، اما میتواند زمینه ساز خطرات جدی برای سلامت انسان باشد. بنابراین شناخت عوامل، شناخت علائم و راه‌های کنترل آن به شدت حائز اهمیت می‌باشد.

بیماری چربی خون چیست؟

همانطور که آگاه هستید، بیماری چربی خون با افزایش میزان چربی در خون، به‌وجود می‌آید. چربی در خون شامل: کلسترول خون و همچنین تری‌گلیسیرید در خون، می‌باشد. جالب است بدانید، چربی در خون بیشتر توسط کبد در بدن ساخته می‌شود، اما مقداری هم توسط غذاهایی که می‌خوریم، در بدن ما وارد می‌شود. انباشت چربی‌های اضافی در رگ‌های بدن سبب بروز بیماری‌های قلبی و عروقی در فرد می‌شود. برای آگاهی کامل از بیماری چربی خون می‌توانید به مقالات پزشکی معتبر در این زمینه مراجعه فرمایید و با مطالعه، میزان آگاهی خود را از این بیماری بالا ببرید.

علائم بیماری چربی خون

بطور کلی علائم این بیماری از فردی به فرد دیگر متفاوت می‌باشد. بهترین راه تشخیص وکنترل، انجام معاینات سالانه (البته این زمان، ممکن است با توجه به شرایط هر فرد، به شش ماه یکبار نیز تقلیل پیدا کند) و همچنین آزمایشات لازم، تحت نظر پزشک می‌باشد.

پیشگیری و درمان توسط درمان‌گران طبیعت (گیاهان دارویی و دمنوش‌ها)

همان‌طور که میدانید، داشتن سبک زندگی سالم، ورزش و پیاده‌روی روزانه و همچنین پیروی از رژیم غذایی ارگانیک و سلامت، تا حد بسیار زیادی از ابتلاء شما به امراضی مانند چربی خون جلوگیری می‌کند. یکی از راه‌کارهای مفید در این زمینه، جایگزین کردن نوشیدنی و دمنوش‌های طبیعی به‌جای نوشیدنی‌های صنعتی می‌باشد. نوشیدنی‌های طبیعی فاقد هرگونه مواد افزودنی می‌باشند و به مراتب ضرر کمتری نسبت به نوشیدنی‌های صنعتی و کارخانه‌ای دارند. در ادامه به معرفی دمنوش‌های مفید، جهت جلوگیری و یا بهبود چربی خون، خواهیم پرداخت. امیدواریم بتوانیم در مسیر تغییر سبک زندگیتان در جهت بهبود بخشیدن به کیفیت و سلامت زندگی شما عزیزان، راهنمای مفیدی برایتان باشیم.

مبارزترین دمنوش‌ها در مقابله با چربی خون

مبارزترین دمنوش‌ها در مقابله با چربی خون

دمنوش زنجبیل

دمنوش زنجبیل گیاهی برخاسته از دل طبیعت و شناخته شده در دانش پزشکی امروز می‌باشد. این‌روزها خواص این گیاه قدرتمند برکسی پوشیده نیست. این گیاه ارزشمند، توانایی بسزایی در کاهش میزان کلسترول بد در خون را دارد.

طرز تهیه دمنوش زنجبیل

اگرچه این دمنوش به روش‌های متفاوتی تهیه می‌شود، ما در اینجا به تهیه آن به روشی ساده قناعت میکنیم.

مقداری زنجبیل رنده شده را در آب جوش ریخته و به مدت 5 الی 10 دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. سپس این دمنوش مقوی آماده است و می‌توانید، آن‌را میل کنید. توجه داشته باشید میتوانید، با خرید دمنوش  زنجبیل بصورت ساده و همچنین خرید دمنوش با نبات، هر لحظه این درمانگر طبیعی را در کنار خود داشته باشید.

دمنوش چای سبز

از گذشته تا به امروز چای سبز، همچنان یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان می‌باشد. خواص آنتی‌اکسیدانی در این چای سبب شهرت خاص آن شده است. اما جالب است بدانید، کاتچین موجود در این چای سبب کاهش کلسترول خون می‌شود.

طرز تهیه دمنوش چای سبز

جهت تهیه این دمنوش در منزل، کافیست برگ‌های چای سبز را در آب جوش بریزید و اجازه دهید حدود 10 دقیه دم بکشد، میتوانید از کمی نبات و یا مقداری عسل جهت شیرین نمودن دمنوش چای سبز استفاده کنید. روش ساده‌تر، تهیه دمنوش‌های گپ می‌باشد. میتوانید با خرید دمنوش چای سبز گپ و همچنین خرید دمنوش چایی سبز با نبات، راحتی و سلامت را به خود و اطرافیانتان هدیه دهید.

دمنوش نعناء

جالب است بدانید، نعنا در تولید صفرا به بدن می‌کند و همین امر سبب کنترل و همچنین کاهش کلسترول و چربی خون در بدن فرد می‌شود. بنابراین نوشیدن این دمنوش به افراد دارای چربی خون بالا پیشنهاد می‌شود.

طرز تهیه دمنوش نعناء

برگ‌های معطر و تازه نعنا را در آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت 5 الی 10 دقیقه جوشیده و دم بکشد. می‌توانید با اضافه کردن نبات به این دمنوش، طعم آنرا دل‌پذیرتر کنید.

دمنوش آویشن

آویشن در طب سنتی، در دفع رطوبت و همچنین کاهش چربی خون نقش بسزایی دارد. طبع این گیاه گرم و همچنین دارای خاصیت ضدعفونی و ضد باکتری می‌باشد.

طرز تهیه دمنوش آویشن

جهت تهیه این دمنوش می‌توانید از برگ‌های خشک این گیاه استفاده کنید، مانند سایر دمنوش‌های خانگی میتوانید برگ‌های این گیاه را در آب‌جوش ریخته و اجازه دهید، به مدت 10 دقیقه دم بکشد. نبات و عسل را میتوانید چاشنی دمنوش آویشن کنید و از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید.

دمنوش شوید

همانطور که می‌دانید، شوید تاثیر مثبتی بر سلامت افراد مبتلا به کلسترول و چربی خون دارد. شما می‌توانید با نوشیدن دمنوش تخم شوید به راحتی چربی خون و کلسترول خود را کنترل کنید.

طرز تهیه دمنوش شوید

گرچه دستور تهیه تمام دمنوش‌های خانگی یکسان است، اما باید در نظر داشت درباره دمنوش شوید برخلاف سایر دمنوش‌ها که از برگ تازه و یا خشک آن‌ها استفاده می‌شود، در این مورد تخم شوید مورد مصرف قرار می‌گیرد. بدین ترتیب که باید تخم شوید را در آب جوش ریخته و به مدت 10 دقیقه جوشاند و سپس میل کرد. در نظر داشته باشید، برای ایجاد تعادل در طعم دمنوش شوید بهتر است از عسل یا نبات استفاده کنید.

دمنوش بابونه

بابونه، گیاهی معطر و تلخ است که به سبب فواید بی شمارش، میان اطباء سنتی طرفداران بسیار دارد. این گیاه زیبا، محبوب رومیان باستان نیز بوده و امروزه در طب سنتی و علم نوین پزشکی نیز مورد اقبال قرار دارد. بابونه، دارای ویتامین‌هایی می‌باشد که سبب از بین رفتن چربی خون می‌شود، بنابراین نوشیدن دمنوش بابونه کاهش سطح کلسترول در خون را به همراه خواهد داشت.

طرز تهیه دمنوش بابونه

جهت تهیه این دمنوش، از گل‌های سفید رنگ و زیبای آن استفاده کنید. گل‌های بابونه را درون آب‌جوش بریزید و بعد از حدود 10 دقیقه، دم کشیده و میتوانید آن‌را میل کنید. در نظر داشته باشید، می‌توانید، با افزودن مقداری نبات به این دمنوش، طعم آن‌را دل‌چسب‌تر و خاصیت آن‌ را بیشتر کنید.

خرید دمنوش ساده، خرید دمنوش با نبات

همانطور که در بالا بیان شد، تغییر سبک زندگی نیاز امروز جوامع بشری می‌باشد. به‌خاطر داشته باشید که می‌توانید، با تغییر سبک ساده زندگی و پناه بردن بر طبیعتی که خود ما نیز بخشی از آن هستیم، بسیاری از بیماری‌های خود را درمان و یا کنترل کنید.