خواص چای ماسالا

چای ماسالا در واقع نوعی چای است که انواع مختلف ادویه جات و شیر در آن ترکیب شده است. این چای آرام بخش و خواص درمانی زیادی دارد. در این مطلب قصد داریم اطلاعات جامعی درخصوص خواص چای ماسالا و معرفی بهترین برند برای خرید چای ماسالا از جمله چای ماسالا گپ در اختیار شما قرار دهیم.

چای ماسالا

خواص چای ماسالا - چای ماسالا گپ

اگر از آن دسته از افرادی هستید که به طب سنتی علاقه مند هستید و یا روش‌های طبیعی برای درمان یا حفظ سلامتی را  ترجیح می دهید، به احتمال قوی نام «چای ماسالا» برای شما آشنا خواهد بود.  بهتر است بدانید که این نوشیدنی هندی در سال‌های اخیر میان بسیاری از مردم رواج پیدا کرده است. در ادامه با ما همراه باشید تا با تاریخچه این چای بیشتر آشنا شویم.

تاریخچه ی چای ماسالا

قدمت چای ماسالا به ۵۰۰۰ هزار سال یا در اسنادی به ۹۰۰۰ هزار سال پیش در آسیای جنوبی بر می‌گردد. پادشاهان این چای را به عنوان نوشیدنی استفاده می‌کردند که خاصیت دارویی درمانی داشت. در قدیم الایام، چای ماسالا هم به صورت سرد و هم گرم سرو می‌شد و انواع ادویه‌ها در آماده سازی آن بکار برده می‌شد. طرز تهیه این چای در مناطق مختلف متفاوت بود.

امروزه این چای در قسمت های مختلفی از دنیا شناخته شده‌است و همانطور که گفته شد تنوع زیادی در طرز تهیه آن وجود دارد. می‌توان اینطور گفت که دستورالعمل ثابتی برای تهیه این چای وجود ندارد اما در تمام دستورالعمل‌ها این سه مورد به کار گرفته می شود : چای، شیر و ادویه زنجبیل. این روزها، چای ماسالا در کشورهای اروپایی و آمریکایی طرفداران زیادی را به خود جلب کرده‌است.

مواد تشکیل دهنده چای ماسالا

چای ماسالا نوشیدنی است که آن را با جوشاندن چای سیاه در شیر و آب به ‌همراه ترکیبی از سبزیجات معطر و ادویه‌جات آماده می کنند. مواد تشکیل دهنده ی چای ماسالا به‌صورت سنتی شامل زنجبیل آسیاب شده، برگ‌های چای سیاه ، چوب دارچین، دانه‌های هل سبز، میخک آسیاب شده به‌همراه دانه‌های فلفل سیاه است؛ این چای لذیذ، بسته به سلیقه و علاقه شما می‌تواند به‌صورت تلخ یا شیرین تهیه و سرو شود. همچنین می توانید به سلیقه خود برخی از ترکیبات آن را کم و یا اضافه کنید.

چای ماسالا دارای خواص فراوانی برای سلامت قلب، هضم غذا و کنترل قند خون و موارد دیگری است که در ادامه توضیح خواهیم داد و به شما توصیه می‌کنیم که حتما این نوشیدنی را در برنامه غذایی خود جای دهید.

خواص چای ماسالا

یک فنجان چای ماسالا در روز کافی است تا از خواص آن بهره مند شوید و شما را سالم و دور از بیماری ها نگه دارد.

انرژی دهنده

عنصر اصلی چای ماسالا، چای سیاه است. همان طور که می دانید چای سیاه، دارای کافئین است که تقویت کننده ی انرژی است. مصرف بیش از حد کافئین به تنهایی اثرات منفی دارد، اما سایر مواد تشکیل دهنده چای ماسالا، اثرات منفی کافئین را متعادل می‌کنند و باعث می شود این چای، یک محرک طبیعی، سالم و انرژی دهنده باشد. بدون هیچ گونه نگرانی می‌توانید این نوشیدنی مقوی را مصرف کنید.

بهبود سلامتی قلب

استرس از عوامل اصلی افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی است. مصرف چای ماسالا میزان ترشح هورمون استرس در بدن را کم می کند. دارچین موجود در چای ماسالا باعث کاهش فشار خون بالا، کلسترول بد خون و تری گلیسیرید می شود. کلسترول و تشکیل پلاک‌های شریانی به کمک چای سیاه و میخک موجود در این چای به شدت می تواند کاهش پیدا کند. عروق خونی نیز از طریق تانن موجود در چای ماسالا، گشاد شده و در نتیجه منجر به تنظیم ضربان قلب و فشار خون می شود.

درمان دیابت

تحقیقات نشان داده که مصرف متداول چای ماسالا به کنترل انسولین و گلوکز خون کمک شایانی می کند و می تواند علائم بیماری دیابت را تخفیف دهد. مقاومت انسولین و سطح قند خون ناشتا با کمک دارچین موجود در چای ماسالا نیز می تواند کم شود.

بهبود مشکلات گوارش

دارچین، زنجبیل و رازیانه از جمله مواد اصلی تشکیل دهنده چای ماسالا  هستند که همگی برای معده و هضم موثر هستند و می تواند التهاب دستگاه گوارش را کاهش دهد و منجر به بهبود فرایند گوارش شود. مصرف متداول چای ماسالا نفخ و باد معده و دستگاه گوارشی را از بین می برد. نوشیدن یک فنجان چای ماسالا برای رفع ناراحتی‌های گوارشی بعد از وعده غذایی سنگین توصیه شده است.

ضد التهاب

کارکرد خواص همه ی ادویه‌های مورد استفاده در این نوشیدنی، تأثیر عمیقی بر بدن دارند. مخصوص زنجبیل چای ماسالا دارای اثرات ضدالتهابی است . پژوهش ها توصیه کرده اند که زنجبیل تأثیر مثبتی در کاهش التهاب در قسمت های مختلف بدن دارد. میخک نیز همانند زنجبیل، ماده دیگری است که دارای تأثیرات مشابهی برای رفع التهاب است. همچنین این دو ادویه به عنوان دارو‌های ضد درد موثر مطرح شده اند.

پیشگیری از بروز سرطان

تحقیقات حاکی از آن است که ترکیبات چای ماسالا خاصیت آنتی اکسید کننده دارد و می‌تواند به جلوگیری از سرطان کمک کند. مواردی از جمله زنجبیل، دارچین و هل دارای خاصیت پیشگیری از سرطان هستند. سلول‌های سرطانی با افزایش تعداد سلول‌های ناخواسته به سایر سلول‌های سالم و DNA آسیب می‌رسانند. با مصرف متداول چای ماسالا می‌توانید میزان رشد این سلول ها را تا حدی کاهش داد.

بهبود مشکلات قاعدگی

در بانوانی که از سندرم پیش از قاعدگی شدیدا رنج می‌برند، نوشیدن چای ماسالا قبل از قاعدگی بسیار مفید است، چرا که اعصاب و عضلات را ریلکس می کند و گرفتگی های عضلانی بخصوص در دوران قاعدگی را باز می کند.

کاهش جذب کالری و لاغری

خواص چای ماسالا - ادویه های چای ماسالا

جذب کالری در بدن با کمک چای سیاه که از مواد اصلی تشکیل دهنده چای ماسالا است کم می شود و از چاقی پیشگیری می کند. تحقیقات نشان داده است که افزایش وزن ناخواسته با  مصرف ۳ فنجان چای سیاه در روز می تواند متوقف شود. همچنین این چای برای آب کردن چربی‌های شکمی گزینه ای عالی محسوب می شود. از سوی دیگر از آنجا که در تهیه چای ماسالا از شیر گاو یا شیر سویا استفاده می‌شود، پروتئین فراوانی در آن موجود است و فرد برای مدت طولانی تری سیر نگه داشته می شود.

بهبود سرماخوردگی و آنفلوآنزا

ترکیبات موجود در چای ماسالا دارای خواص ضد التهابی، ضد قارچی و ضد باکتریایی است و همین خواص برای درمان سرماخوردگی، آنفلوآنزا، سرفه و گرفتگی بینی بسیار مفید است. به لطف میخک و دارچین موجود در چای ماسالا، سیستم ایمنی بدن، تقویت می شود و فرد در مقابل ابتلا به بیماری‌های مختلف و عفونت‌ها مصون می ماند.

بهبود مشکلات پوستی

التهاب پوستی، آکنه و جوش، خطوط ناخوشایند و چین و چروک‌ها به کمک نوشیدن چای ماسالا تا حد زیادی رفع می شود. همچنین لکه‌های قرمز پوستی را نیز از بین می برد. خشکی پوست و سیاهی و پف دور چشم از نشانه های گردش خون ضعیف و نامطلوب هستند. همانطور که گفته شد دو ماده ی مهم در چای ماسالا از جمله دارچین و میخک به افزایش گردش خون به خصوص در نواحی گردن و صورت کمک می‌کند و این مساله تاثیر چشمگیری در یکدست و جوان شدن پوست دارد. همچنین علائم پیری تا حد زیادی با خواص قوی آنتی اکسیدان این چای به تاخیر می افتد. مصرف روزانه این نوشیدنی محافظ پوست در برابر اشعه مضر خورشد است و به تولید و رشد سلول‌های جدید و کلاژن سازی پوست کمک می‌کند.

خرید چای ماسالا

در حال حاضر برای راحتی در بیشتر نقاط دنیا این چای را با چای کیسه‌ای سیاه، یک مخلوط پودر فوری و کنسانتره‌ها درست می‌کنند. چای ماسالا گپ یکی از بهترین برند های موجود در بازار برای خرید چای ماسالا است که طعم و عطر بسیار خوبی دارد. هر بسته از آن به راحتی برای ۳ تا ۴ نفر با فنجان متوسط و کوچک چای می دهد. خوردن این چای خوشمزه را مخصوصا در هوای گرم به شما  پیشنهاد می کنیم.