خواص شربت زعفران

زعفران گیاهی است که بیش از سه هزار سال قدمت دارد و جایگاه خاصی در میان ایرانیان برخوردار است. ایران و هند جز اولین کشور هایی بودند که به وجود این گیاه ارزشمند پی بردند و امروزه ایران بزرگترین تولید کننده و صادر کننده ی زعفران به شمار می آید. زعفران به عنوان ادویه ای محبوب و گرانبها، خواص درمانی فراوانی دارد. زعفران علاوه بر خواص مفیدش، طمع و عطر خوشایندی دارد که همین مساله موجب شده از آن به شکل های مختلفی در انواع غذاها و نوشیدنی ها استفاده شود. در این مطلب می خواهیم به شرح خواص شربت زعفران و معرفی یکی از بهترین برندها برای خرید شربت زعفران بپردازیم.

 معرفی شربت زعفران

 معرفی شربت زعفران - خواص شربت زعفران - شربت زعفرانی گلیران

عطر دلنشین زعفران، عنصر اصلی بسیاری از نوشیدنی‌های اصیل ایرانی را تشکیل می دهد. به شربت زعفران، شربت زعفرانی نیز گفته می شود. می توان گفت این شربت یکی از شربت های لاکچری خانگی است. طرز تهیه آن بسیار ساده است و معمولا در روزهای گرم، خواهان زیادی دارد. در این نوشیدنی اصیل ایرانی بنا بر سلیقه یا ذائقه ی اشخاص، می توان طعم دهنده ی مختلف از جمله گلاب، هل، تخم شربتی، عرق بیدمشک، عسل یا آبلیمو را به روش ها مختلف به آن اضافه کرد. رایج ترین شربت زعفران، شربتی است که با گلاب همراه باشد. در ادامه به بررسی خواص شربت رعفران و طرز تهیه آن می پردازیم.

مرتبط: خواص نبات زعفرانی

 شربت زعفران چه خواصی دارد؟

همانطور که مشخص است، جوهره ی اصلی این شربت، زعفران است. زعفران دارای خواص دارویی و درمانی زیادی است و برای سلامتی بدن، تاثیرات فوق العاده ای دارد. در زیر به مهم ترین خواص شربت زعفران می پردازیم.

نشاط آور

افرادی که دچار بی حوصلگی، افسردگی و استرس هستند می توانند روزانه این شربت را میل نماند تا حالات منفی خود را کاهش دهند چرا که این شربت نشاط آور است.

اشتها آور

رنگ و طمع زعفران می تواند اشتهای افراد بی میل به غذا بخصوص کودکان را تقویت کند.

تقویت معده

تقویت معده با شربت زعفران - خواص شربت زعفران - خرید زعفران - شربت زعفران گلیران

این شربت می تواند مشکلات معده مانند نفخ زیاد را از بین ببرد و به هضم غذا کمک کند.

تقویت قلب

این شربت برای کنترل فشار و چربی خون مفید است و باعث تقویت عمومی قلب و بدن می شود.

تقویت حافظه

مطالعات نشان داده ترکیبات زعفران در بهبود قدرت حافظه مخصوصا حافظه بلند مدت موثر باشد و برای بیماران دچار آلزایمر و پارکینسون مفید واقع شود.

کاهش درد قاعدگی

این شربت می تواند یک محرک برای تسهیل خونریزی زنان در دوران قاعدگی باشد و رد ناشی از قاعدگی را کاهش دهد ولی در مصرف آن نباید زیاده روی شود. همچنین زنان باردار باید مراقب باشند بخصوص در اوایل بارداری از مصرف زعفران خودداری نمایند چرا که در مواردی، به مادر و نوزاد آسیب های جدی وارد کرده است.

تقویت اعصاب

شربت زعفران به بهبود سلامت اعصاب کمک شایانی می کند و باعث کاهش تنش های عصبی، سردرد و بی خوابی می شود.

تقویت سلامت پوست

نوشیدن متداول این شربت باعث تقویت پوست و مو می شود و روند پیر شدن پوست را کاهش می دهد.

بهبود سرما خوردگی

طبع گرم زعفران، برای کاهش علائم سرماخوردگی و بهبود آن موثر است.

بهبود سلامت استخوان ها

مطالعات نشان داده است، مواد معدنی و آلی موجود در زعفران، می تواند دریافت کلسیم به استخوان را افزایش دهد و به سلامتی و استحکام آن کمک کند.

بهبود سلامت ریه

سلول ها و بافت ریه با مصرف متداول زعفران تقویت می کند و بروز عفونت ریه و سابر بیماری مربوط به آن، محافظت می کند.

طرز تهیه شربت زعفران

طرز تهیه شربت زعفران - خرید زعفران - خواص شربت زعفران - خرید شربت زعفران

متداول ترین شربت زعفران، شربتی است که با  گلاب همراه باشد. همانطور که گفته شد این نوشیدنی ناب ایرانی خواص فوق العاده ای دارد و تهیه آن، چندان دشوار نیست. مواد اولیه و اصلی تشکیل دهنده ی شربت زغفرانی، گلاب،شکر،آب و زعفران پودری و یا سابیده شده است. معمولا برای هر نوع غذا یا نوشیدنی که زعفران، جز اصلی آن محسوب می شود می بایست قبل از هر کاری، زعفران را دم کنیم. زعفران در واقع کلاله ی گل زعفران است که باید آن را در هاونگ بریزیم و کاملا آن را بکوبیم تا خرد شود و به شکل پودر دربیاید.

پودر زغفران آماده شده را در ظرف نشکنی می ریزیم. آب را به جوش می آوریم و به ظرف زعفران اضافه می کنیم. و می گذاریم حدود بیست دقیقه با بخار آب جوش، دم بکشد. برای اینکه از نهایت رنگ دهی زعفران استفاده کنیم، می توانیم به آن شوک بدهیم. به این معنی که در دقایق آخر مرحله ی دم کشیدن چند تکه یخ به ظرف اضافه می کنیم. ظرف مناسبی را بر روی شعله ملایم و تنظیم شده اجاق قرار می دهیم. مخلوط آب، گلاب، شکر و زعفران را در ظرف می ریزیم. این مخلوط را با سرعت یکنواخت و آهسته به هم میزنیم تا محلول یک دستی به دست آید و دانه های شکر در آن مشخص نباشد. در صورتی که کف بر روی سطح پیدا شد، آن را خارج کنید تا شربت زعفرانی شما کدر رنگ نشود.

چند دقیقه ی کوتاه ، دمای اجاق را بالا می بریم تا مخلوط به جوش آید. پس از گذشت ده الی پانزده دقیقه، محلول قوام پیدا می کند. عصاره ی بدست آمده را در ظرف شیشه ای در دار بریزید و پس از خنک شدن در یخچال نگه داری کنید. برای هر وعده نوشیدنی مورد نظر، بنا بر ذائقه ی خود مقداری از عصاره را در لیوان ریخته و با آب و یخ بهم بزنید و میل نمایید.

خرید شربت زعفران

شربت زغفران با ترکیب با گلاب طمع دلنشین و ماندگاری دارد که علاوه بر خواص مفیدی که برای بدن دارد،حس نشاط را برای شما به ارمغان می آورد. برای افرادی که فرصت کافی برای تهیه ی این شربت را ندارند، شرکت گلیران اقدام به تولید این محصول نموده که تهیه ی آن با استفاده از تکنیک های صحیح آماده سازی شربت همراه بوده است. با خرید شربت زعفران بصورت اینترنتی هم در وقت خود،می توانید صرفه جویی کنید و هم طمع خوشایند نوشیدنی ناب و اصیل ایرانی به روش صحیح را تجربه کنید.