خواص زرشک چیست؟

شما هم با شنیدن کلمه زرشک، ترشک، و غیره حس ترشی و خوشمزگی بهتان دست می‌دهد؟ زرشک دارای خواص متعددی برای بدن است و همین‌طور به طول عمر نیز کمک بسیار زیادی می‌کند. اما زرشک چیست و خواص زرشک چیست؟

زرشک یک‌گونه گیاه درختچه دار است که در مناطق کوهستانی بیشتر رشد می‌کند و به علت مقاومتی که درختچه این گیاه دارد در شرایط نامساعد آب‌وهوایی نیز به‌خوبی رشد می‌کند. از ریشه زردرنگ این گیاه به‌عنوان رنگ لباس استفاده می‌شده ولی کم‌کم از میوه این درختچه استفاده شده است.

زرشک در مناطق معتدل اروپا، آمریکا، آفریقا و آسیا رشد می‌کند. زرشک ایران همانند زعفران ایران در دنیا بسیار محبوب است و همانند زعفران در خراسان جنوبی تولید انبوه می‌شود.

قدمت و تاریخچه زرشک

زرشک تاریخچه بسیار طولانی دارد و بسیار از ما ایرانیان از زرشک در بسیاری از غذاهای خود استفاده می‌کنیم اما شاید کمتر کسی باشد که از خواص زرشک با اطلاع باشد. در دوران فراعنه برای درمان طاعون از زرشک و تخم رازیانه استفاده زیادی شده است.

همچنین در ایران قدیم از زرشک در طب سنتی بسیار استفاده شده است، زرشک دارای مقادیر زیادی از ویتامین B است که باعث پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها از جمله سرماخوردگی است.

خواص زرشک چیست؟

خواص زرشک

زرشک دارای خواص متعددی است و یکی از مهم‌ترین ترکیباتی که در این گیاه وجود دارد بربرین است که خاصیت ضدعفونی بسیار بالایی دارد. همچنین بربامین موجود در زرشک در مقابل با بعضی از کم‌خونی‌های موضعی بسیار مقوی و مفید است. بربرین موجود در زرشک علاوه بر خاصیت ضدعفونی که دارد برای کاهش قند خون نیز بسیار مناسب است، بنابراین برای افرادی که به بیماری دیابت دچار هستند و از انسولین استفاده می‌کنند می‌تواند بسیار مفید باشد. همچنین زرشک خاصیت آنتی‌بیوتیکی بسیار بالایی دارد و در قبال بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرماخوردگی بسیار مفید است.

خاصیت ضد باکتری موجود در زرشک باعث سم‌زدایی از بدن و به‌خصوص از پوست می‌شود و برای کنترل چربی‌ها از جمله آکنه جلوگیری کند. طعم ترشی که زرشک دارد باعث جذب آهن در بدن می‌شود.

میوه زرشک را می‌توان در موارد مختلف استفاده کرد. شما می‌توانید زرشک را خشک، جوشانده، آب زرشک، مربا، سس و حتی در کیک استفاده کنید. برای پاک‌سازی بدن دم‌کرده زرشک بسیار پیشنهاد می‌شود. همچنین از زرشک برای بهبود گردش خون و در نهایت بهبود مشکلات کبدی استفاده کرد.

یکی دیگر از خواص زرشک تنظیم نامرتبی قاعدگی در بانوان است، و برای بیمارانی که دچار قاعدگی نامرتبی هستند بسیار پیشنهاد می‌شود. در مصرف زرشک توجه داشته باشید که در بیشتر افراد فشارخون را به‌سرعت کاهش می‌دهد زیرا نوشیدن آب زرشک همواره با نمک توصیه می‌شود.