دمنوش زعفران و خواص آن

زعفران یکی از گران‌ترین، خوش طعم ترین و محبوب‌ترین ادویه ایران و جهان به شمار می‌رود. زعفران خواص متعددی دارد و طی سال‌های گذشته محبوبیت آن در ایران و کشورهای خارجی دوچندان شده است. شاید کمتر کسی باشد که خواص زعفران را به‌خوبی نداند و از آن استفاده کند. زعفران را می‌توان به غذا اضافه کرد و همچنین، زعفران را می‌توان با دم کردن آن و یا با دمنوش های گیاهی که از زعفران و گیاهان دیگر تهیه شده استفاده کرد. ولی خواص زعفران و دمنوش آن چیست؟ در این مطلب، به خواص زعفران و معرفی برخی از دمنوش های زعفران می‌پردازیم.

خواص زعفران – خواص دمنوش زعفران

خواص زعفران

برای اینکه متوجه خواص دمنوش زعفران باشید کافی است بدانید که خواص زعفران چیست و بیشتر در چه مواردی استفاده می‌شود. خود گیاه زعفران دارای بیش از 100 ترکیب متفاوت است که برای بدن انسان بسیار مفید است. از ترکیبات موجود در زعفران می‌توان از سافرانال، آنتی‌اکسیدان‌ها، کروسین، کارتئونید ها و غیره نام برد.

خواص زعفران چیست؟

افزایش ایمنی بدن

اسید اسکوربیک یا همان ویتامین ث موجود در زعفران کمک زیادی به افزایش ایمنی بدن و حفظ سلامت می‌کند. ویتامین ث باعث افزایش گلبول‌های سفید در بدن می‌شود و همان‌طور که می‌دانید گلبول‌های سفید از حفظ سلامت بدن محافظت می‌کنند.

خواص زعفران برای قلب

یکی دیگر از خواص زعفران و دمنوش زعفران، کمک آن به کاهش فشارخون است. زعفران کمک می‌کند. پتاسیم موجود در زعفران باعث انقباض رگ‌های خونی می‌شود و از بسته شدن این رگ‌ها نیز جلوگیری می‌کند و در نتیجه باعث کاهش حملات قلبی و مغزی می‌شود.

افزایش اکسیژن خون

همان‌طور که می‌دانید، آهن باعث افزایش گلبول‌های قرمز می‌شود و در نهایت کمک به افزایش خون‌رسانی بدن می‌کند. آهن موجود در زعفران نیز باعث این فرایند می‌شود.

زعفران و سلول‌های سرطانی

یکی دیگر از خواص دمنوش زعفران و به‌صورت کلی زعفران، خاصیت جنگندگی آن با سلول‌های سرطانی در بدن است، و این فرایند توسط آنتی‌اکسیدان‌های موجود در زعفران انجام می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌ها منجر به خنثی شدن رادیکال‌های آزاد درون بدن می‌شوند و این فرایند از مرگ و یا جهش سلول‌های سالم بدن جلوگیری می‌کند.

تقویت حافظه و دمنوش زعفران

پنجمین خاصیت دمنوش های زعفرانی کمک این گیاه به تقویت حافظه و جلوگیری از فراموش است. زعفران با کمک کروسین موجود باعث بهبود کارایی مغز شده و از کم‌کاری آن جلوگیری می‌کند.

تقویت روحیه

زعفران برای بهبود افسردگی نیز استفاده می‌شود. حتماً قبلاً شنیده‌اید که زعفران شاد کننده و انرژی دهنده است. در برخی از کشورهای دنیا از زعفران برای داروی گیاهی و ضدافسردگی استفاده می‌شود.

دمنوش های زعفرانی

دمنوش ها خواص بسیار فراوانی برای بدن ما دارند؛ همچنین دمنوش های مخلوط که با گیاهان خواصی تهیه شدند نیز دارای خواص فوق‌العادهٔ آن گیاهان می‌باشند. دمنوش چای سبز، زعفران با کریستال‌های نبات بسیار مقوی و مناسب برای لاغری است.