ماسالا، ترکیبی‌ترین نوشیدنی سلامتی

این روزها وقتی به منوی کافه های شهر نگاه می‌کنیم، چشم ما، خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های بی‌شماری را میبیند، اسامی مختلفی که این‌روزها به لیست کافه ‌ها اضافه شدند، شاید برخی از آن‌ها چندین نام مختلف داشته باشند، اما درواقع یک نوع مشخص از نوشیدنی به ما اراِئه می‌شود. در این باب میتوان از ترکیب چای ماسالا نام برد. چای ماسالا ترکیب‌های متفاوتی دارد که در ادامه به آن میپردازیم. زمانی که خود و یا دوستانتان را در کافه‌ای به نوشیدنی دعوت میکنید، شاهد این موضع خواهید بود که دیگر بخش نوشیدنی کافه‌ها به سادگی گذشته نمی‌باشد. در گذشته منوها معمولا به دو بخش ساده نوشیدنی‌های سرد و نوشیدنی‌های گرم تقسیم می‌شدند. معمولا در بخش نوشیدنی گرم، چای و قهوه خود نمایی میکردند و در بخش نوشیدنی سرد، انواع آبمیوه و بستنی و کمی جلوتر لوکس‌ترین گزینه منو در کافه‌ها سان‌شاین بود. به مرور زمان انواع شیک‌ها، دمنوش‌ها، شربت‌های سنتی، انواع اسموتی و…. به منو اضافه و روز به روز منو کافه‌ها در بخش نوشیدنی گسترده‌تر شد.

جالب است بدانید، هر نوشیدنی و هر غذایی سرگذشتی دارد. روزهایی را گذرانده، فراز و نشیب‌هایی را پشت سر گذاشته تا امروز توانسته در میان منوی کافه‌های جهان جایی برای خود باز کند. اگرچه، برخی کافه‌ها محتویات نوشیدنی‌های خود را می‌نویسند، که البته این کار سبب می‌شود حس کنجکاوی شما درباره آنچه قصد سفارش و نوشیدن آن‌ را دارید، برطرف شود، اما در برخی منو‌ها خبری از محتویات نوشیدنی نمی‌باشد، بنابراین دو راه برای برطرف شدن حس کنجکاوی خود دارید، روش اول: باید با ویتر (پیشخدمت کافه) که نه تنها مسئولیت اصلی تعامل و ارتباط با مشتری به عهده ایشان است، بلکه باید اطلاعات کافی از لیست موجود در منو در اختیار داشته باشد که در صورت لزوم و پرسش مشتری بتواند پاسخگو باشد، سوالتان را درباره نوشیدنی مورد نظر، مطرح کنید. روش دوم: با جستجو در اینترنت می‌توانید به دستورالعمل‌های مختلف از تهیه نوشیدنی آگاه شوید. در این مورد پیشنهاد ما به شما، سوال از ویتر(پیشخدمت کافه) می‌باشد، زیرا او علاوه بر دستورات کلی نوشیدنی، از محتویات سفارش شما که در کافه سرو می‌شود، آگاه است. شاید دانستن محتویات برخی نوشیدنی‌های موجود در لیست منوی کافه‌ها، موجب شگفتی ما شود.

یکی از نوشیدنی‌های شگفت‌انگیز که در لیست منوی نوشیدنی کافه‌ها خودنمایی می‌کند و به سبب خواص بی‌شمارش، طرفداران بسیاری دارد، ترکیب چای ماسالا می‌باشد. اینروزها این چای باستانی هندی با قدمت بالای خود، نه تنها در کافه‌های ایران بلکه در دنیا شناخته شده می‌باشد. در ادامه با چای ماسالا و ترکیب آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

چای ماسالا محصول و سوغات کشور هندوستان با قدمتی برابر با حدود پنج‌هزار سال می‌باشد. درواقع، علاوه بر چای و ادویه‌جات گوناگون، ماسالا یکی از محبوب‌ترین سوغات این کشور به سایر نقاط جهان از جمله ایران به‌شمار می‌رود. شاید برایتان جالب باشد بدانید چای ماسالا از ترکیب چند ادویه تهیه می‌شود. در زیر ترکیبات چای ماسالا را بررسی خواهیم کرد.

ترکیب های چای ماسالا

خواص چای ماسالا - چای ماسالا گپ

گیاه رازیانه

هرچند رازیانه دارای خواص بیشماری برای بدن می‌باشد، اما زمانی‌که در میان ترکیبات نوشیدنی و غذایی نام رازیانه را میشنویم، باید کمی تامل کنیم. گیاه رازیانه و ترکیبات آن به هیچ عنوان به بانوان باردار و بانوانی که در دوره شیردهی می‌باشند، توصیه نمی‌شود. طبع گیاه رازیانه گرم می‌باشد. همانطور که در بالا اشاره شد، رازیانه خواص بسیار دارد، که از جمله آنها، میتوان به: کاهش نفخ، درمان یبوست، تنظیم فشار خون، بهبود عملکرد مغز، بهبود علائم کولیک، تقویت سیستم ایمنی بدن، حاوی مقدار زیادی ویتامینC، حاوی سطح بالایی از هورمون استروژن در بدن، تنظیم قاعدگی، اشاره کرد.

جوزهندی

شاید نام جوزهدی به اندازه سایر ادویه‌ها به گوش شما نخورده باشد، اما این گیاه محبوب آشپزان حرفه ای بوده و در این صنعت کاربردهای فراوانی دارد. درواقع، جوزه هندی، تخم درخت جوزبویا میباشد. طبع این گیاه نیز گرم می‌باشد. فواید بی‌شماری بر این گیاه نوشته شده است، که در اینجا به برخی از آن‌ها شاره می‌کنیم: تقویت سیستم عصبی، بهبود و مسکن دردهای عضلانی، آرامبخش و بهبود بیخوابی، بهبود سیستم گوارشی و کاهش دردهای معده، کمک به سلامت و همچنین بهبود عملکرد مغز.

میخک

ادویه‌ای که شاید کمتر به آن پرداخته شده است. میخک که به گل صدبرگ نیز معروف است دارای طبعی گرم وخشک در طب سنتی می‌باشد. فواید بی‌شماری برای ادویه محبوب میخک در شمار آمده که در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم: کاهش وزن و کمک به لاغری، تقویت سیستم ایمنی در بدن، کمک به هضم آسان غذا، آنتی‌باکتریال، آرامبخش، کمک به سلامت استخوان‌ها، آنتی‌اکسیدان قوی، محافظت ازکبد. در نظر داشته باشید، علی‌رغم خواص بیشمار میخک، ممکن است برخی افراد به آن حساسیت داشته باشند، پس اگر دارای حساسیت این صدبرگ زیبا هستید، در نوشیدنی و خوراکی‌های حاوی میخک دقت لازم را به‌عمل آورید.

چوب دارچین

ادویه نام آشنای هر آشپزخانه. همه افراد، دارچین را به‌واسطه عطر و طعمی که به نوشیدنی‌ و غذا‌های مختلف میبخشد، می‌شناسند.  خواص بی‌شماری برای این گیاه با طبع گرم، گردآوری شده که در اینجا به معرفی برخی از آن‌ها میپردازیم: کنترل قند خون، کاهش کلسترول و ترگلیسیرید، بهبود عملکرد مغز و جلوگیری از آلزایمر، ضدباکتری، بهبود عملکرد قلب و کمک به کنترل بیماری‌های قلبی، بهبود گردش خون، جلوگیری از سرطان، کمک به بهداشت دهان و دندان. جالب است بدانید این گیاه برای گیاهان دیگر نیز مفید می‌باشد.

گیاه زنجبیل

اصلی‌ترین ماده موثر در تهیه چای ماسالا زنجبیل می‌باشد. این گیاه شگفت‌انگیز که به‌تنهایی خواص بی‌شماری برای بدن دارد، حال به بخش جدایی ناپذیر در این ترکیب مبدل شده و خواص این چای را چندین برابر کرده است. به لحاظ مزاجی، طبع این گیاه گرم می‌باشد. کمک به کاهش وزن، و لاغری، بهبود مشکلات گوارشی، بهبود دردهای ناشی از التهاب مفاصل، کاهش قند خون، کمک به بهبود مشکلات ریوی و…. تنها بخشی از خواص گیاه زنجبیل می‌باشد.

هل

هل یکی از دلپذیرترین ادویه‌های شناخته شده در جهان میباشد. هل در سه رنگ سبز، سفید و سیاه در بازار موجود می‌باشد. عطر هل سبز از باقی گونه‌ها تندتر و مطبوع‌تر می‌باشد و طرفداران بسیاری دارد. آنتی اکسیدان قوی، ضد التهاب بودن، رفع بوی بد دهان، آنتی باکتری بودن، بهبود تنفس، حفاظت از کبد وکاهش وزن، تنها بخشی از فواید هل می‌باشد.

بادیان ستاره‌ای

این گیاه درواقع، پوسته سخت میوه گونه‌ای از درخت بادیان می‌باشد. طبع این گیاه گرم و خواص کم نظیری دارد. بادیان ستاره ای به‌واسطه ظاهر زیبایی که دارد، شناخته می‌شود، همچنین به دلیل وجود ترکیبات شیمیایی فعال در این گیاه، مخصوصا ترکیبات ویژه در روغن این گیاه، آن‌را خاص و محبوب کرده است. برخی از فواید بادیان ستاره‌ای، عبارتند از: تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود عفونت‌های تنفسی و ریوی، آرامبخش، افزایش و بهبود تولید گلوبول‌های قرمز در بدن، بهبود دهنده عفونت‌های قارچی، تنظیم هورمون‌های بدن، ضد سرطان، دارای فیبر بالا، بهبود عملکرد دستگاه گوارش.

فلفل سیاه

شاید بتوان فلفل سیاه را محبوب‌ترین ادویه در هر آشپزخانه‌ای دانست. عطر و طعم این ادویه هندی، جذابیتی خاص به هر نوع غذایی می‌بخشد. اگرچه این ادویه بسیار محبوب است اما بهتر است در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید. طبع این گیاه نیز مانند سایر ادویه‌جات ذکر شده در بالا گرم می‌باشد. کمک به سلامت دستگاه گوارش، جلوگیری از سرطان، کاهش فشار خون، کمک به لاغری و اندامی مناسب و بهبود علائم آسم تنها بخشی از خواص این تک‌خال سیاه هندی می‌باشد.

عسل

هرچند، عسل و خواص بینظیر آن برکسی پوشیده نیست ، در اینجا به برخی از خواص آن اشاره میکنیم: حفظ سلامت قلب و عروق، بهبود سرفه ناشی از آنفولانزا، بهبود روند درمانی زخم معده و همچنین بهبود رفلاکس معده، آنتی‌اکسیدان و ضد التهاب، التیام زخم و سوختگی. در رابطه با طبع عسل باید بگوییم، این ماده شیرین و مقوی، بسته به گیاهی که از آن تغذیه میکند دارای عسل با طبع‌های گوناگونی می‌باشد.

شیر

مایع سفید رنگی که خواص بی‌نظیری برای بدن دارد، طبع شیر نیز بسته به دام دارد، شیر گوسفند و گاو معتدل، شیر شتر و گاومیش گرم و شیر بز و الاغ سرد است. همانطور که میدانید، شیر در استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها ، بهبود روند افسردگی، عضله سازی و همچنین بر سلامت قلب تاثیر به‌سزایی دارد.

آب ولرم

آب نیز موثرترین مایع در بدن ما می‌باشد. حدود شصت درصد از وزن بدن مارا آب تشکیل می‌دهد و شاید بتوان گفت منشا بسیاری از بیماری‌ها در بدن انسان کم‌آبی می‌باشد.

جالب است بدانید، چای سیاه توسط انگلیسی‌ها به ماسالا اضافه شده است. در گذشته این چای به عنوان نوشیدنی سرد و گاها گرم سرو می‌شد، در حالیکه ما امروزه آن‌ را به‌عنوان نوشیدنی گرم می‌شناسیم. اگرچه، خواص تمام ادویه‌ها و مواد ذکر شده در ترکیب چای ماسالا وجود دارد، ما در اینجا به برخی از خواص آن اشاره میکنیم.

فواید چای ماسالا

  • افزایش سوخت و ساز بدن
  • کنترل قند خون
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • خواص آنتی اکسیدانی
  • خواص ضد التهاب
  • کنترل فشار خون

و البته خواص بی‌شمار دیگری که برای چای ماسالا ذکر شده است.

خرید چای ماسالا

اگرچه با ادویه های موجود در منزل میتوانید، ترکیب چای ماسالا را تهیه و از نوشیدن آن لذت ببرید، اما پیشنهاد ما به شما خرید چای ماسالا بصورت پودر آماده می‌باشد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی در صنایع مختلف، از جمله صنایع غذایی، بسیاری از امور برای بانوان و همچنین علاقمندان در این زمینه آسان‌تر شده است.