مراحل پخت برنج زعفرانی

زعفران، گران‌ قیمت‌ترین ادویه جهان است که در نواحی مختلفی از ایران کشت می‌شود و بسیار خوش عطر و طعم است. وعده‌های غذایی اصلی ایرانیان هم معمولا با برنج سرو می‌شود. در این مقاله با اصول پخت برنج زعفرانی به روش آبکش آشنا خواهید.

برنج زعفرانی

مراحل پخت برنج زعفرانی

برنج زعفرانی با استفاده از زعفران گلیران که یکی از محبوب ترین ادویه گلیران است جز یکی از غذاهای لذیذ و شناخته شده ایرانی است که به همراه انواع کباب ها ، خورش ها و خوراک های پرطرفدار ایرانی سرو می شود. برنج های ایرانی معمولا قلق خاص خودشان را دارند. برنج زعفرانی با نام چلو زعفرانی و پلو زعفرانی هم شناخته می شود.

ایرانیان به مهمان‌نوازی مشهور هستند و تهیه پلو زعفرانی، تهیه انواع دسر با این ادویه گلیران، طرز تهیه جوجه کباب زعفرانی و غیره به بهترین شکل ممکن یکی از شاهکارهای آشپزی ایرانی و اوج احترام به مهمان در منازل و رستوران‌ها است. به عمل آوردن برنج زعفرانی برای یک کدبانوی ایرانی، مصداق مهارت در آشپزی است.

مواد لازم برای تهیه ی برنج زعفرانی

اول از همه باید در نظر داشته باشید که برای داشتن پلو سفید و قد کشیده،  نوع برنج خیلی مهم است. از برنج های مرغوبی استفاده کنید که معمولا برداشت محصول همان سال نیستند. اندازه دانه برنج نیز عامل مهم و قابل توجهی در کیفیت پخت برنج است.

نکته ی دیگر خرید زعفران مرغوب است که زعفران گلیران از محصولات ادویه گلیران را پیشنهاد می کنیم. خرید اینترنتی زعفران از وبسایت ادویه گلیران نیز امکان پذیر است.

مراحل پخت برنج زعفرانی

آماده سازی مواد

معمولا یک پیمانه ی برنج، برای وعده ی غذایی یک نفر کفایت می کند. به تعداد نفرات، برنج  بردارید. برنج را در سینی بریزید و با دست، سنگریزه هایی که احتمالا در بین دانه های برنج هستند را جدا کنید. برنج ابتدا باید به خوبی شسته شود، پس از تمیز کردن برنج، آن را درون کاسه ای بریزید و با آب سرد آن را بشویید. سعی کنید هنگام شستن، دانه های برنج را در مشت خود فشار ندهید، چرا که  این کار باعث می شود دانه های برنج خرد شود. برنج زیاد نباید شسته شود. دوبار آب آن را خالی کنید و مجددا آب روی آن بگیرید. همین مقدار شستن کافی است. سپس روی آن، آب ولرم ریخته و ۲ قاشق غذاخوری نمک به آن اضافه کنید. مدت زمان خیس خوردن برنج می تواند بین 20 دقیقه تا چند ساعت باشد. هر چه مدت بیشتری برنج در آب خیس بخورد، کیفیت برنج زعفرانی آماده شده بهتر خواهد بود.

4 قاشق غذاخوری آب داغ را با مقداری زعفران گیران ساییده (به میزان لازم) مخلوط کرده و تا زمان پختن برنج آن را کنار بگذارید.

شروع پخت برنج زعفرانی

مراحل پخت برنج زعفرانی - خرید زعفران

آب، نمک و یک قاشق سرکه یا آبلیمو را داخل قابلمه بریزید و و روی حرارت بگذارید. اجازه دهید این ترکیت به نقطه جوش برسد؛ اکنون برنج خیس‌خورده را داخل آب ریخته و منتظر بمانید تا برنج مغز پخت‌ شود. دقت نمایید که آب، باید دو سه برابر بالاتر از سطح برنج قرار بگیرد. همچنین ظرف باید به اندازه کافی بزرگ باشد. زیرا آب و برنج در حال جوش، کمی پف می کند و اگر ظرف کوچک باشد ممکن است از ظرف سرازیر شود. بگذارید درب قابلمه در این زمان باز بماند و صبر کنید تا آب برنج مجددا به جوش بیاید. حدود ده دقیقه صبر کنید تا آب برنج بجوشد، زمان جوشیدن برنج بستگی به نوع و مدل آن دارد. در همین حین  چندبار با فاصله و البته با دقت برنج را هم بزنید تا دانه ها از هم باز شود و البته دقت کنید برنج را خرد نکنید. چند دانه برنج را امتحان کنید که آیا دانه های آن نرم شده یا نه.

مرحله ی آبکشی

زمان مناسب برای آبکش کردن برنج هنگامی است که دانه های آن نرم شده باشد. البته مغز برنج باید نسبت به سطح آن کمی سفت تر باشد. این به این معنی نیست که مغز برنج نپخته باشد بلکه نباید کاملا نرم باشد. در این مرحله برنج را داخل آبکش بریزید، تا آب برنج به خوبی از آن بیرون رود و برنج ها داخل آبکش بماند. آب سرد را روی آن بریزید تا پخت دانه ها متوقف شود و همین طور نمک اضافی بین دانه های برنج بیرون برود تا برنج شور نشود.

پخت نهایی برنج زعفرانی

قابلمه مورد نیاز برای پخت برنج را شسته و روی حرارت متوسط بگذارید.کمی روغن در کف آن بریزید و منتظر شوید تا کمی داغ شود. برای ته دیگ توانید چند تکه سیب زمینی یا نان لواش یا هر نوع نانی که نازک باشد را استفاده کنید. البته رمز یک ته دیگ طلایی و برشته و خوشمزه در مقدار کافی روغن و کمی زعفران گلیران و تهیه آن با حرارت کم نهفته است. برنج آبکش شده را بادقت روی ته دیگ بریزید. برنج را بادقت به شکل هرم در قابلمه قرار دهید و دقت کنید برنج خرد نشود.

دم کشیدن برنج زعفرانی

برای پخت برنج زعفرانی خالص، در ظرفی که محلول زعفران گلیران را آماده کرده بودید، مقداری کره مخلوط کنید و محتویات زعفرانی را روی کل برنج‌ بریزید. سپس درب قابلمه را با دمکش (دمکنی) بپوشانید و و حرارت را کم کنید و برنج را روی حرارت کم بگذارید و بگذارید 45 دقیقه بپزد یا اصطلاحا دم بکشد. درب قابلمه را اصلا در این زمان باز نکنید.برنج زعفرانی شما آماده است.

تزیین برنج زعفرانی

برای کامل‌تر شدن تزئینات برنج زعفرانی می توانید خلال بادام، خلال پسته ‌و همچنین پوست پرتقال را نیز جداگانه تفت داده و روی پلوی زعفرانی اضافه کنید.

توجه کنید نوع دیگری از برنج نیز سرو می شود که از زعفران مخصوصا زعفران گلیران فقط برای تزیین آن استفاده می شود. به این صورت که پس از ریختن برنج آبکش شده روی ته دیگ، دیگر محلول زعفران به آن اضافه نمی شود. بلکه پس از آماده شدن برنج می توانید چند قاشق از آن را برداشته و در کاسه ای بریزید. مخلوط زعفران گلیران را که از قبل آماده کرده بودید به آن اضافه کرده و مخلوط کنید تا برنج زرد رنگ شود. اکنون برنج سفید را در بشقاب ریخته و با برنج زعفرانی تزئین کنید.

خرید زعفران نیز مانند هر کالای دیگری می تواند به صورت اینترنتی انجام شود. خرید اینترنتی زعفران از طریق وبسایت ادویه گلیران امکان پذیر است.