سر گل ایرانی در سبدهای جهانی

در دنیای امروز با حرکت بشر به سمت زندگی سالم‌تر، ترجیح آن به مواد اولیه غنی و همچنین شناخت آگاهانه‌تر نسبت به گیاهان، خواص درمانی و عطر و عطر آنها استفاده از ادویه‌های گوناگون رو به افزایش است. و اگر شما با دنیای رنگارنگ ادویه‌جات آشنا هستید به طور حتم زعفران را می‌شناسید و ما اینجا قصد داریم شما را با این گیاه معجزه‌گر از تیره‌ی زنبقیان و راسته‌ی مارچوبه‌سانان و اصطلاحات مرتبط با آن بیشتر آشنا کنیم. قطعاً تاکنون نام زعفران سرگل را شنیده‌اید اما احتمالا نمیدانید سرگل چیست و چرا به این نام خوانده میشود؟ سرگل، بالاترین، سرخ‌ترین و معطرترین بخش کلاله زعفران است که به واسطه رنگ زیبا و یکدست، عطر جذاب و طعم لذیذ توانسته جای خود را در دل سفره‌های مردم در سرتاسر دنیا باز کند.

زعفران سرگل

زعفران سرگل - خرید زعفران - زعفران گلیران - خرید آنلاین زعفران

اگرچه دلیل محبوبیت سرگل عطر و طعم دلپذیر آن است اما نباید از خواص درمانی کم‌نظیر آن غافل شد. این بخش از کلاله زیبای زعفران نیز تمام خواص زعفران را در خود جای داده است. در ادامه با بخشی از آن‌ها آشنا خواهیم شد:

  • نشاط‌آور: ترکیبات فعال کروسین، کروستین، پیکروکروسین و سافرانال در زعفران باعث افزایش شادی در انسان می‌شود. جالب است بدانید کروسین که از ترکیبات کارتنوئیدی موجود در زعفران است از پیشروی سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند.
  • کروسین موجود در زعفران به بهبود روند بیماری ام‌اس نیز کمک می‌کند.
  • آنتی ‌اکسیدان های موجود در زعفران سبب خنثی کردن رادیکالهای آزاد در بدن شده و در سلامت قلب و عروق بسیار موثر است.
  • روند هضم غذا را بهبود می‌بخشد.
  • به واسطه پروتئین موجود در زعفران باعث ترمیم بافت اندام‌های بدن میشود. مقدار پروتئین موجود در زعفران 43/11 گرم است.
  • زعفران به علت داشتن ویتامین‌های گروه B نقش موثری در تمدد و آرامش اعصاب دارد.
  • زعفران تاثیر بسزایی در سلامت جسمی و جنسی بانوان دارد. از جمله خواص زعفران برای بانوان میتوان به: تنظیم قاعدگی، درمان حساسیت‌های بانوان در دوران بارداری و بعد از آن و همچنین به واسطه تحریک هورمون ها به بلوغ به هنگام دختران کمک می‌کند .
  • خواص آنتی اکسیدانی زعفران سبب درخشش پوست می‌گردد و همچنین در بهبود لکه‌های پوستی موثر است. لازم به ذکر است که این ماده ارزشمند در درمان آفتاب سوختگی نیز موثر است.
  • زعفران به دلیل دارا بودن 111 میلی گرم کلسیم و همچنین مواد معدنی مناسب در جذب بالای کلسیم به استحکام استخوان‌ها کمک بسزایی می‌کند.

تاریخچه زعفران

حال که تا حدی با اصطلاح سرگل و خواص زعفران آشنا شدید ، خالی از لطف نیست کمی هم در رابطه با کلیت و مناطق رشد این گیاه اعجاب انگیز بدانید. استان خراسان (خراسان رضوی و خراسان جنوبی) از دیر باز خاک حاصل‌خیز و هوای مناسب رشد این گیاه پرخاصیت را داشته است و در  آن خطه همواره از خواص درمانی آن نیز بهره‌مند می‌شدند و در عین حال از گذشته تا کنون از آنجا به سرتاسر جهان صادر شده تا افراد بیشتری از خواص اعجاب انگیز آن بهره‌مند گردند. این گل بنفش رنگ پرخاصیت طبعی گرم خشک داشته و آب‌و‌هوای مورد علاقه‌ی آن سردسیری است. جالب است بدانید هرچه زمان طولانی تری زیر خاک بماند جذب مواد ریز مغذی آن بیشتر و کیفیت بالاتری خواهد داشت. هرچند شرایط آب‌وهوایی مناسب رشد این گیاه سرما دوست ما مناطق خراسان رضوی و جنوبی است اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی شما در هر منطقه‌ای که باشید میتوانید با فراهم کردن شرایط گلخانه‌ای و خاک مناسب محصول خود را کاشت و برداشت کنید. توصیه می‌گردد در هنگام خرید پیاز زعفران دقت کنید و از خرید پیازهایی که مشکوک به کنه است خودداری فرمایید. در طول کاشت محصول خود این نکته را نیز مد نظر داشته باشید که گرما و رطوبت آفت گیاه شماست و باید دمای گلخانه خود را در سردترین و خشک‌ترین حالت ممکن نگاه دارید.

بهتر است در هنگام خرید زعفران سرگل، مراقب نوع تقلبی آن باشید و برای این مورد مهم باید به این نکته توجه کنید که سرگل خالص کاملا یکدست و قرمز و سرگل تقلبی همراه با رشته‌های زرد زعفران است. این نوع زعفران زرد معمولا نزدیک به بخشهای انتهایی آن است و عطر، قدرت رنگدهی و خاصیت زعفران خریداری شده را تحت تأثیر منفی خود قرار می‌دهد. این مهم شما را برای خرید و برداشت زعفران با کیفیت‌تر راهنمایی می‌کند. برای حفظ کیفیت و عطر زعفران آن را در ظرف دربسته نگهداری کنید و یا پس از هر بار مصرف در بسته‌بندی آن را به خوبی ببندید. اگرچه امروزه خراسان رضوی و جنوبی به عنوان قطب صادرات زعفران ایران به شمار می‌آیند اما در عین حال هر ساله پاسخگوی درخواست هزاران زائر داخلی و خارجی نیز است که تقاضای خرید زعفران، این ماده غذایی ارزشمند را دارند و به نوعی زعفران مشهد ارزشمندترین سوغاتی است که هر زائری در ساک سوغات خود حمل می‌کند. جالب است بدانید بسته به زمین و شرایط آب‌وهوایی درجه زعفران متغیر خواهد بود. به عنوان مثال درجه کیفی محصولی که در قائنات برداشت می‌شود یک است و کیفیت محصول برداشت کرمان، درجه دو به حساب می‌آید و به هنگام خرید زعفران به لحاظ قیمت نیز متفاوت است. به این علت که از دیرباز زعفران مشهد همواره مورد توجه بوده، می‌توانید اطمینان داشته باشید که همواره خرید زعفران با کیفیت انتظار شما را برآورده و همچنان بهترین سوغات را به عزیزانتان هدیه خواهید داد.

خرید زعفران سر گل

حرف آخر، آزمایشات انجام شده در آزمایشگاه تخصصی کارخانه گلیران نشان می‌دهد که زعفران سرگل این برند با درجه کیفی و خلوص بالا، قدرت رنگ‌دهی، طعم‌دهی و عطر مانا انتظارات شما را از خرید زعفران ممتاز برآورده خواهد کرد. لازم به ذکر است زعفران شرکت توسعه اسفدان شرق با برند گلیران حاصل سال‌ها تجربه‌ی این شرکت در امر کاشت، برداشت و توزیع این گیاه ارزشمند است. شرکت گلیران یکی ازتامین‌کنندگان زعفران مشهد بوده و با سال‌ها تلاش در تولید و حفظ کیفیت خود توانسته جایگاه زعفران ایرانی را در میان کشورهای دیگر اثبات کند. همچنین، این شرکت با افتخار توانسته با بیشترین میزان صادرات زعفران ایرانی به کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس، اروپا و آسیا در طی سال‌های اخیر عنوان صادرکننده‌ی برتر سال را از آن خود کند. برای خرید سرگل درجه یک ایرانی از یک برند معتبر داخلی به سایت گلیران مراجعه فرمایید.