خواص دمنوش گل گاوزبان

گل گاو زبان نوعی گیاه دارویی بسیار مهمی با خواص درمانی فراوان است. این گیاه بصورت عامیانه به گل گاو زبان، بلووید یا افعی گیاه شناخته می شود. این گیاه  از گذشته تا کنون برای ایرانی ها آشنا بوده است. برای بهره مندی از خواص درمانی این گیاه، گل برگ های آن را خشک می کنند و به صورت دمنوش گل گاوزبان آن را دم می کنند و می نوشند. با مطالعه این بخش ازمجله گلیران با خواص دمنوش گل گاوزبان و راه های در دسترس خرید دمنوش گل گاوزبان آشنا شوید.

خواص دمنوش گل گاوزبان

خواص دمنوش گل گاوزبان

گل گاو زبان، اصطلاحا گیاهی با هزار و یک خاصیت معروف است. در طب سنتی ایرانی و عربی، از گل گاوزبان به‌عنوان تقویت کننده اعصاب، ضد سرطان، ضد التهاب،مسکن و استفاده می‌کنند. بیشتر متون طب ایرانی، طبیعت گل گاوزبان را گرم و تر عنوان کرده اند. گل گاو زبان حاوی آنتی اکسیدان ، آنتو سیانین، فلاونوئید، اسید گاما لینولئیک،  ویتامین های B، ویتامین C، کولین، منیزیم، کلسیم، آهن و پتاسیم می باشد.هر کدام از این مواد دارای خواص مفیدی برای بدن است که در ادامه مهم ترین خواص دمنوش گل گاوزبان را توضیح می‌دهیم.

تقویت کننده اعصاب

دمنوش گل گاورزبان برای تقویت اعصاب و داشتن آرامش روانی و کمرنگ کردن نقش استرس و اضطراب در زندگی شلوغ و پر دغدغه امروزی، توصیه می شود.تحقیقات نشان می دهد نوشیدن یک لیوان از این دمنوش بصورت روزانه از اضطراب جلوگیری می کند.همچنین نوشیدن آن قبل از خواب، اثر آرام بخشی دارد. این احساس آرامش ذهنی فرد نیز به تسکین و غلبه بر افسردگی، کمک شایانی می کند.گفته می شود مصرف این گیاه، برای درمان وسواس نیز بی تاثیر نیست.

ضد سرطان

عصاره گل گاوزبان حاوی فلاونوئیدها، ساپونین، ترپنوئیدهای اشباع‌نشده، استرول‌ها و منیزیم است. این ترکیبات خواص آنتی اکسیدان چشمگیری به آن می بخشد که از بروز سرطان جلوگیری می کند و در ترکیب با سایر داروهای ضدسرطان برای مبارزه با تکثیر سلول‌های سرطانی مفید است.

بهبود سرماخوردگی

دم‌کردۀ برگ‌ها و گل‌های گل گاوزبان نتنها  برای بهبود سرماخوردگی بلکه برای درمان سرفه‌های مزمن، وقفه‌های تنفسی و آسم‌های خفیف بسیار مفید است. دمنوش برای پایین آوردن تب در بیماری هایی مانند سرخک، مخملک، آبله و کهیر بشدت موثر است.

بهبود قلب و ریه

مصرف روزانه چای گل گاوزبان ایرانی می‌تواند در بهبود اختلالات ریوی و عملکرد قلب مفید باشد. چرا که گردش خون را بهبود می بخشد.

ادرارآور

گل گاوزبان مدر است و عبور ادرار از مجاری را تسهیل می‌کند. انسداد مثانه با نوشیدن دم‌کردۀ گل گاوزبان، تسکین می‌یابد. یکی به عنوان یکی از بهترین گیاهان دارویی برای سم زدایی بدن و به ویژه کلیه ها محسوب می شود. این دمنوش به درمان التهاب و ورم کلیه کمک می کند و برای رفع بی اختیاری ادراری نیز مفید می باشد.

ملین

نوشیدن دم کرده گل گاوزبان به افراد دارای یبوست توصیه می شود چرا که گل گاوزبان به‌عنوان یک ملین به تقویت حرکت روده کمک می‌کند.

بهبود سلامت پوست

خواص ضد التهابی دمنوش گل گاو زبان، در طب سنتی آن را برای درمان آکنه و جوش صورت، پیشتاز کرده است.

کاهش کلسترول

مصرف منظم عصاره و دمنوش گل گاوزبان به افراد دارای کلسترول بالا کمک می کند تا کلسترول خود را کنترل کنند و میزان کلسترول بد در بدن را کاهش دهند .

بهبود سندروم پیش ‌از قاعدگی

علائمی مانند خستگی، نفخ و تحریک‌پذیری قبل از قاعدگی با  نوشیدن یک لیوان از دم‌کردۀ برگ و گل‌های این گیاه به طور موثری کاهش می یابد.

کنترل قند خون

از آسیب عصبی ناشی از دیابت با استفادۀ منظم از دمنوش گل گاوزبان جلوگیری می شود. هر روز صبح یک لیوان از دم‌کردۀ آن بخورید تا قند خونتان کنترل شود.

طرز تهیه دمنوش گل گاو زبان

یک تا سه قاشق مرباخوری گل گاوزبان را به همراه دو عدد لیمو عمانی کوچک یا سنب طیب و چند حبه کوچک نبات و سه پیمانه  آب جوش درون قوری بریزید و به مدت 20 تا 30 دقیقه در بخار آبجوش قرار دهید تا دم بکشد و سپس میل نمایید. می توانید نبات یا عسل را پس از دم کشیدن ترکیبات اضافه کنید.

خرید دمنوش گل گاوزبان

خرید دمنوش گل گاوزبان از طریق سایت گلیران به صورت اینترنتی امکان پذیراست. هر فرد در روز می‌تواند ماکزیمم  ۲ گرم از این گیاه  را میل کند که بهترین روش استفاده از این داروی گیاهی به شکل دم شده است. پس از خرید دمنوش گل گاوزبان،توجه داشته باشید که بهتر است آن را همراه با غذا مصرف نکنید. در طب سنتی استفاده از آن‌ها باید با فاصله یک ساعت پس از غذا و زمانی که معده خالی است،  توصیه شده است تا بتوانید بیشتر از خواص دمنوش گل گاوزبان، بهره ببرید. مصرف روزانه  یک بار دمنوش گل گاوزبان برای افراد عادی و بدون فشار خون بالا ضرری ندارد ولی باید مراقب باشید بیش از ۵ روز پشت سر هم نباید مصرف شود .

نکات مهم در رابطه با مصرف دم کرده گل گاوزبان

همان طور که گفته شد این دم کرده این گیاه  به خصوص برای افراد خسته یا مبتلا به استرس بسیار مفید و موثر است اما رعایت چند نکته در هنگام مصرف دمنوش بسیارمهم است. بعضا گیاهان دارویی دارای عوارضی بیشتر از گیاهان شیمیایی هستند و دمنوش گل گاوزبان هم از این قاعده مستثنی نیست. مصرف این دمنوش برای کسانی که عارضه فشارخون دارند مناسب نیست.

زیرا این گیاه به تنهایی فشارخون را بالا می‌برد و این افراد حتماً باید این دمنوش را با آبلیموی تازه و یا لیمو عمانی مصرف کنند. ترکیبات گل گاوزبان باعث ایجاد عادت در افراد می شود بنابراین توصیه می شود بیش از پنج بار از این گیاه استفاده نشود یا اینکه هر پنج روز یکبار سه روز وقفه تا مصرف بعدی ایجاد شود تا به نوعی رفع عادت شود. به دلیل موجود بودن عنصر آلکالوئید در دمنوش گل گاوزبان ، خانم های باردار و شیرده نباید از این دمنوش استفاده کنند.